Hej!

Funderar på om ni/nån där ute tycker det är värt att lägga tid/pengar på att utbilda och certifiera sig själv som KA istället för att anlita en för en utbyggnad.

Ska nämnas att jag är byggingenjör och arbetat på stort byggbolag så bör inte vara allt för mycket insats.

Tacksam för svar!

Mvh
Emil
 
Har du fått offerter på dyra Kontrollansvariga?

Utbildning, tentamen och certifiering kostar ca 20-25 tusen men du behöver också lämna in ganska mycket papper förutom provet.

Skulle säga att det inte är värt tiden eller kostnaden.
 
Tänk på att det kan finnas begränsningar i hur KA får vara delaktig i produktionen.

KA skall ju kolla så projektörer och byggare gjort rätt och utfört sina kontroller enligt plan.
 
Emil Björk Emil Björk skrev:
Hej
Emil
Som andra har påpekat: det heter inte Kvalitetsansvarig numera, sedan ca 10 år, utan kontrollansvarig.
Är du med och uppdaterad i övrigt?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Emil!
 
Tänker att jag i stort sett går jämnt ut och vinner en titel och möjlighet att göra det på andra byggen också.
Men ja det är ju lite segt med alla intyg etc..
Får fundera en sväng.

LaszloToth LaszloToth skrev:
Har du fått offerter på dyra Kontrollansvariga?

Utbildning, tentamen och certifiering kostar ca 20-25 tusen men du behöver också lämna in ganska mycket papper förutom provet.

Skulle säga att det inte är värt tiden eller kostnaden.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som andra har påpekat: det heter inte Kvalitetsansvarig numera, sedan ca 10 år, utan kontrollansvarig.
Är du med och uppdaterad i övrigt?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Emil!
Tack!

Tankevurpa där :) Kontrollansvarig såklart!
 
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att det kan finnas begränsningar i hur KA får vara delaktig i produktionen.

KA skall ju kolla så projektörer och byggare gjort rätt och utfört sina kontroller enligt plan.
Enligt vår bygglovshandläggare skulle det gå bra.
 
Emil Björk Emil Björk skrev:
Enligt vår bygglovshandläggare skulle det gå bra.
Då skulle jag säga att den handläggaren har fel(med ett liiitet undantag.
En KA ska vara självständig och får inte vara knuten annat än uppdraget som KA mot sökande. KA får inte vara projektor/utförare. Huruvida du behöver en KA för tillbyggnad är en annan sak. Beror på kommun och hur avancerad tillbyggnad det rör sig om. KA kan tillhöra samma koncern men måste vara i skilda bolag för att man ska kunna släppa igenom det.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Då skulle jag säga att den handläggaren har fel(med ett liiitet undantag.
En KA ska vara självständig och får inte vara knuten annat än uppdraget som KA mot sökande. KA får inte vara projektor/utförare. Huruvida du behöver en KA för tillbyggnad är en annan sak. Beror på kommun och hur avancerad tillbyggnad det rör sig om. KA kan tillhöra samma koncern men måste vara i skilda bolag för att man ska kunna släppa igenom det.
inga problem att vara projektör eller projektledare samtidigt som man är KA, handlar om att kunna redovisa vad du gör i din roll. Bara för att få rätsida på det
 
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
inga problem att vara projektör eller projektledare samtidigt som man är KA, handlar om att kunna redovisa vad du gör i din roll. Bara för att få rätsida på det
Om det krävs KA så ska denne vara fristående.https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/kontrollansvarig/
Om det INTE krävs KA kan byggherren själv utföra kontrollerna. Sedan kan man läsa prop https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/en-enklare-plan--och-bygglag_GX03170 där syftet med KA framgår och hur dennes roll ska vara i förhållande till BH, kommun och proj.
 
  • Gilla
Emil Björk och 2 till
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Om det krävs KA så ska denne vara fristående.[länk]

Om det INTE krävs KA kan byggherren själv utföra kontrollerna. Sedan kan man läsa prop [länk] där syftet med KA framgår och hur dennes roll ska vara i förhållande till BH, kommun och proj.
Hängde inte med vad du ville få fram? Du får nog förtydliga lite mer än att skicka länkar, jag är själv KA och projektör/projektledare. Så den informationen du hänvisar till har jag koll på. Men du skriver felaktigt information i din tidigare kommentar om att man inte kan vara projektör och KA samtidigt.
 
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Hängde inte med vad du ville få fram? Du får nog förtydliga lite mer än att skicka länkar, jag är själv KA och projektör/projektledare. Så den informationen du hänvisar till har jag koll på. Men du skriver felaktigt information i din tidigare kommentar om att man inte kan vara projektör och KA samtidigt.
Okej direktcitat från Boverketv "Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att han eller hon inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag". Om du då är med som projektör eller utförare är du ju inte självständig som KA. Jag har svårt att se hur en byggnadsnämnd har släppt igen det, men exempel finns tex fuskbyggarna hittade ju ett sådant objekt vad jag kan minnas.
Vad i min info ansåg du vara fel och vad har du för stöd för det ställningstagandet undrar jag som byggnadsinspektör.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Okej direktcitat från Boverketv "Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att han eller hon inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag". Om du då är med som projektör eller utförare är du ju inte självständig som KA. Jag har svårt att se hur en byggnadsnämnd har släppt igen det, men exempel finns tex fuskbyggarna hittade ju ett sådant objekt vad jag kan minnas.
Vad i min info ansåg du vara fel och vad har du för stöd för det ställningstagandet undrar jag som byggnadsinspektör.
Jag är på din sida MrZnake. :)
Byggherren får inte vara sin egen KA. Däremot kan hen upprätta en enklare kontrollplan och vara ansvarig för kontrollerna (i de ärenden ingen certifierad KA krävs). Jag undrar också vad @Peter_Henry anser vara fel i @mrZnake tidigare kommentar?
 
Redigerat:
Ja det är lite lustigt. En KA får ju som nämnts inte ha en relation eller beroendeställning. Då TS är byggherre har jag svårt att förstå hur det skulle vara ok.
 
KA får inte vara projektör/utförare

Det är den raden jag är ute efter, att du inte får vara byggherre eller uförare är vi överens om. Men du kan fortfarande vara projektör och projektledare i ett projekt som du är KA i.
Och självklart inte i byggentreprenörens bolag

Jag har flertal projekt där jag är projektledare och KA åt byggherren mot byggentreprenören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.