Hej!

Funderar på om ni/nån där ute tycker det är värt att lägga tid/pengar på att utbilda och certifiera sig själv som KA istället för att anlita en för en utbyggnad.

Ska nämnas att jag är byggingenjör och arbetat på stort byggbolag så bör inte vara allt för mycket insats.

Tacksam för svar!

Mvh
Emil
 
Har du fått offerter på dyra Kontrollansvariga?

Utbildning, tentamen och certifiering kostar ca 20-25 tusen men du behöver också lämna in ganska mycket papper förutom provet.

Skulle säga att det inte är värt tiden eller kostnaden.
 
Tänk på att det kan finnas begränsningar i hur KA får vara delaktig i produktionen.

KA skall ju kolla så projektörer och byggare gjort rätt och utfört sina kontroller enligt plan.
 
Emil Björk Emil Björk skrev:
Hej
Emil
Som andra har påpekat: det heter inte Kvalitetsansvarig numera, sedan ca 10 år, utan kontrollansvarig.
Är du med och uppdaterad i övrigt?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Emil!
 
Tänker att jag i stort sett går jämnt ut och vinner en titel och möjlighet att göra det på andra byggen också.
Men ja det är ju lite segt med alla intyg etc..
Får fundera en sväng.

LaszloToth LaszloToth skrev:
Har du fått offerter på dyra Kontrollansvariga?

Utbildning, tentamen och certifiering kostar ca 20-25 tusen men du behöver också lämna in ganska mycket papper förutom provet.

Skulle säga att det inte är värt tiden eller kostnaden.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som andra har påpekat: det heter inte Kvalitetsansvarig numera, sedan ca 10 år, utan kontrollansvarig.
Är du med och uppdaterad i övrigt?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Emil!
Tack!

Tankevurpa där :) Kontrollansvarig såklart!
 
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att det kan finnas begränsningar i hur KA får vara delaktig i produktionen.

KA skall ju kolla så projektörer och byggare gjort rätt och utfört sina kontroller enligt plan.
Enligt vår bygglovshandläggare skulle det gå bra.
 
Emil Björk Emil Björk skrev:
Enligt vår bygglovshandläggare skulle det gå bra.