Gäller detta hela Sverige eller är det bara Stockholm det handlar om?
 
Jag förstår dock inte riktigt problematiken. Varför ska hyran av dessa tomter subventioneras? Det är väl klart att kommunerna ska ta ut en summa som motsvarar tomtens värde.
 
K
Detta är en "nyhet" som dyker upp lite hela tiden och jag kan inte förstå varför det gnälls. Här i Skåne betalar man drygt 2% av taxeringsvärdet i tomträttsavgift, vilket är en rimlig avgift som motsvarar omkostnader och avsaknad av risk.

Det innebär att en tomträttsavgift på 18 000 är ett rimligt pris för en tomt värd 900 000 kr. Om tomterna är så billiga i Stockholm där man betalar 7-siffrigt för rätten att bo förstår jag inte varför det gnälls.

Hade jag haft så låg avgift hade jag hållt käften så att inte "taket" helt tas bort
 
Kommunerna brukar upplåta tomter med tomträtt när marken är dyr, så att folk har råd att bo... Det gäller inte bara villor. En tomt i stockholms kommun (vällingby) har ett taxeringsvärde på typ 4000-5000/kvm. Och om kommunen skulle vilja ha en avkastning på 6% per år (inte orimligt krav) skulle det bli 150000 om året för en tomt på 500 kvadrat (normalstorlek i området).

Och bostadsrätter i "city" skulle drabbas än värre. Öiksom almännyttans hyresrätter.
 
Finns vissa områden runt Stockholm med fina adresser som nästan inte betalt något alls i många år och så blir folk chockade när priset går upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.