Funderar du på att köpa en tomt och bygga nytt hus så småningom? Vi har hittat mer än 11 200 tomter till salu runt om i landet. 7 800 av dessa säljs av kommunerna. Se i vår stora lista om din kommun har tomter till salu.


Du kan läsa artikeln här: Tomter till salu i Sveriges kommuner - vissa är gratis
 
tyvär är det så att många av dom här tomterna ligger på platser där man inte kan få lån till för att bygga ett hus på tomten
 
Vad baserar du det uttalandet på?
 
hylte som exmpel där du skrev att det kostar 1 kr kvadraten där blir det svårt att få lån till nybygge

om husen kostar så mycket mindre en vad det skulle kosta att bygga nytt
https://www.hemnet.se/bostader?item_types[]=villa&location_ids[]=17939

https://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga

denna tomt har vart till salu i flera år garanterat inte värt att bygga på för värdet kommer ligga under vad det kostar att bygga ett hus där

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-norra-gotland-gotlands-kommun-gardesvagen-6-18495335
 
Redigerat:
Läs gärna artikeln innan du kommenterar den.

”När vi söker tomter till salu på Booli och jämför med Hemnet märker vi att det finns fler tomter till salu på Booli än på Hemnet. Ofta är det samma tomter som är utlagda på båda sajterna, men inte alltid. I vår lista har vi tagit med tomter som var till salu på Booli tisdag den 25 april 2023.”
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Läs gärna artikeln innan du kommenterar den.

”När vi söker tomter till salu på Booli och jämför med Hemnet märker vi att det finns fler tomter till salu på Booli än på Hemnet. Ofta är det samma tomter som är utlagda på båda sajterna, men inte alltid. I vår lista har vi tagit med tomter som var till salu på Booli tisdag den 25 april 2023.”
nåt jag undra över om man köper en tomt av en komunen är man garaterad att få bygglov då
 
Du får nog inte bygga hur tokigt som helst, men följer du detaljplanen då borde chanserna vara goda.
 
sen är det väll så att det är inte så populära tomter dom säljer så klart finns det några fina men oftast inte
 
PeterFalun
Är > 11,000 bra eller borde det vara fler?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
Är > 11,000 bra eller borde det vara fler?
dåligt skulle jag säga för ett land som med så stor yta som sverige
 
Man kan ju inte bygga nytt i ett område där genomsnittspriset för renoverade villor är långt lägre än nybyggnadskostnaden.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
boschkenta
I mitt område har de halva priset på tomter och bjuder på anslutningsavgift för VA osv med jämna mellanrum. Dock ingen som byggt sedan 80-talet :crysmile:

Men sedan är husen grymt billiga här också, så det är förlustaffär rakt igenom att bygga nytt. Men å andra sidan bygger man väl för att bo, och inte för att tjäna pengar, kan man tycka.
 
M maria01 skrev:
dåligt skulle jag säga för ett land som med så stor yta som sverige
Dåligt?
Det handlar ju inte bara om yta. Många som köper en tomt förväntar sig ju också att det ska finnas kommunalt vatten och avlopp. Så det är ju inte bara för kommunen att börja sälja tomter mitt ute i ingenstans.

De flesta kommuner har redan stora problem med att komma ikapp med utbyggnaden av vatten och avlopp till tomter som redan är bebyggda.
 
S Stuff skrev:
Dåligt?
Det handlar ju inte bara om yta. Många som köper en tomt förväntar sig ju också att det ska finnas kommunalt vatten och avlopp. Så det är ju inte bara för kommunen att börja sälja tomter mitt ute i ingenstans.

De flesta kommuner har redan stora problem med att komma ikapp med utbyggnaden av vatten och avlopp till tomter som redan är bebyggda.
ja dåligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.