Hej,

Har nyligen köpt villa där förra ägaren tillsammans med snickare byggt en altan på andra våningen. Upptäckte nyligen att det sviktade mycket och mätte därför reglar och cc.

Konstruktionen består av bärlinor 45x195 skruvade i vägg i bakkant och stöttad av 3 pelare i framkant (tror pelarna är 2st 45x90 men de är klädda i trall så är inte säker).
På bärlinorna ligger reglar cc600 som sågats till kilar av 45x145 för vattenavrinning med dim. 45x120 vid fasaden som faller ner till 45x100 över bärlinan i framkant och bär råspont+papp sedan tillbaka med kilar 45x25-45x45 och trall på det.

Kilarna (skruvreglarna) spänner 2,6 meter. Jag har inte gjort fullständiga beräkningar men för den spännvidden bör regeldimensionen vara 45x170 enligt träguidens dimensioneringsverktyg, där räknat med endast trall 0,3 kN/kvm.

Nu behöver jag styva upp bjälklaget och min fråga är hur jag bäst går till väga.
Enklaste lösningen är väl att lägga en till bärlina mellan de 2 befintliga och stötta med pelare men blir väldigt mycket pelare så undviker helst det.

Bör man utöka med reglar så man minskar cc till 300 mm?

Annars är min tanke att tvärförstyva bjälklaget på mitten med 45x120 i facken och limskruva trall/gles/liknande för draget på dem så det blir som en integrerad balk och fördela lasten över fler reglar, men hittar ingenstans hur man beräknar det. Sen avhjälper det väl egentligen bara svikten när man går på bjälklaget, snölasten blir ju ändå jämt fördelad över alla reglar
 
  • Träkonstruktion balkong med tak, tegelsten grund, suspenderade krokar, blå himmel.
Redigerat:
Kanske behövs triangel-element mellan pelarna? Förstår inte riktigt vad som ger stabilitet i sidled (höger vänster i bilden sett).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.