Hej forumet.

Är helt ny här och tänkte be om er eminenta hjälp.
Vi håller på att gräva för pool och stötte till slut på ett fantastiskt berg.

Vi behöver komma ned med 30- 40 cm till på vänster sida från mitten.

Vi har inte budget för att spränga tyvärr därför undrar jag om det kan fungera med att använda spräckkil eller snigeldynamit?

Jag vet inte om det syns på bilderna men berghällen är inte helt plan.

Kan man spräcka eller måste man spränga?

Med vänlig hälsning,
Edward
 
  • Bild på en grävd grop för en pool med en ojämn bergshäll i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävd poolgrund med synligt berg och ojämn berghäll som behöver spräckas eller sprängas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor grävd grop för en pool med en synlig bergshäll som dominerar marken, ej jämn i höjden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Klart du kan spräcka men det kommer ta ett tag. Ju större kilar, desto färre hål. Samtidigt behöver du en större borr. Det kan vara värt att hyra en pneumatisk bergborr och kompressor och köra med 34 mm kilar. Du kommer behöva gräva ut mer på sidorna för att komma åt att spräcka.
 
Hej Tommib och tack för svar.

Hur menar du med att gräva mer på sidor för att komma åt?
Kan man inte börja från mitten och arbeta sig in mot kanten?
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Klart du kan spräcka men det kommer ta ett tag. Ju större kilar, desto färre hål. Samtidigt behöver du en större borr. Det kan vara värt att hyra en pneumatisk bergborr och kompressor och köra med 34 mm kilar. Du kommer behöva gräva ut mer på sidorna för att komma åt att spräcka.
 
tommib
Du måste alltid spräcka mot en kant. Det är svårt att börja mitt på ett berg, då måste du spräcka i en v-form och får spräcka väldigt ytligt. Som det ser ut där så kommer du börja typ i mitten eftersom du har en kant där.

Eftersom du vill ha hela djupet ända vid kanten så kommer du vara tvungen att spräcka längre ut eftersom du troligen inte kan få en helt rak kant där.
 
tommib tommib skrev:
Du måste alltid spräcka mot en kant. Det är svårt att börja mitt på ett berg, då måste du spräcka i en v-form och får spräcka väldigt ytligt. Som det ser ut där så kommer du börja typ i mitten eftersom du har en kant där.

Eftersom du vill ha hela djupet ända vid kanten så kommer du vara tvungen att spräcka längre ut eftersom du troligen inte kan få en helt rak kant där.
Ok, jag förstår. Skickar med en liten skiss på hur det ser ut ungefär.

Den högre delen ska då ned med ca 35 cm.
Kan det då gå att spräcka med kilar utifrån in till kanten? Eller blir det knas?
 
  • Handritad skiss som visar profilvy av en struktur med varierande höjder förfrågande om spräckning med kilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det går men det är som sagt massa jobb med det. Köp kilar och borr och testa, det kostar bara några tusen. Då får du känsla för det.

Du kan också överväga spräckning med krutpatron. Det är billigare och enklare än sprängning eftersom du inte behöver besiktiga omkringliggande fastigheter. Simplex är ett märke men det finns säkert andra också.
 
  • Gilla
Mr okunnig 2.0
  • Laddar…
Tråd-lån: jag letar efter någon som kan hjälpa till med krutspräckning i Jönköpingstrakten.

Ontopic: Det är en bra idé att ha en bra borrmaskin (läs cobra eller luftdriven...) (kanske beror på stenkvalitet iof sig...)
 
  • Gilla
Mr okunnig 2.0
  • Laddar…
Hej,

Jag tror precis som andra att det vettigaste(och troligen biligaste) är att anlita någon som spräcker/spränger berget med krutpatroner.

Jag har hyffsat mycket erfarenhet av att använda snigeldynamit och kilar i fast berg då jag själv mot bättre vetande gav mig på ett projekt där "bara 8kvm" tas ner i snitt 25cm (var väl upp till 45 som mest). Det tog många manveckor och två (eller blev det t.o.m. tre?) år då jag jobbade mest på sommrarna. Det kan iof vara roligt om man har vääääldigt gott om tid.
Jag har svårt att bedömma från bilderna hur mycket det rör sig om, men det ser ut att vara i samma storleksordning (typ 8kvm)?

OM du ändå skulle ge dig på detta så kommer här lite råd (även om jag starkt skulle avråda):
Med både kilar och snigeldynamit kommer du att få borra en väldig massa hål och slita ut mycket borr om du kör med SDS-max, ända vettiga alternativet är att köpa en bergborrr (typ pionjär eller cobra) alternativ hyra en tryckluftsmaskin. Du kommer ändå att få borra mycket hål (om det är 8kvm), men då du kan gå upp i storlek så blir det iaf lite mindre.
Snigeldynamiten är väl det jag starkast avråder ifrån då det både kommer att kosta en del i inköp och då det kan dröja väldigt länge innan man faktiskt ser om en spräckning lyckas, som mest tog det upp till ett par veckor för mig, även om det ibland kunde ta ett par dagar.
Ett exempel om du har 2x4m som skall spräckas 0.4m djupt, det blir isf ca 50 hål om iaf 0.5m, dvs 25borrmeter (baserat på typ 35mm borr) och du behöver nog uppemot 50kg spräckmedel, vilket iof "bara" kostar 2500 om man köper det billigt på nätet.
Kilning ger ett betydligt snabbare resultat, men det är svårjobbat i fast berg, men har du en "kant" att spräcka emot (vilket du verkar ha) så kan det fungera. Dock bör du isf hitta riktiga "monsterkilar" där faktiskt "blecken på sidan" går 40 cm ner för att få till bra spräckningar, då berget i princip aldrig spricker djupare (mer än någon cm) än vad kilens bleck sitter ner i berget.
Gnejsgranit säljer en kil som sticker 37cm ner i berget, den kan fungera, men kostar 600/st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.