Vi ska göra en tillbyggnad om ca 20 m2 på berggrund, markarbetet har startat och efter att vi schaktat bort jordmassorna visade det sig att berget var högre än vi trodde så vi blev tvungen att spräcka bort 4-5 m3.
Det kommer att gjutas plintar om nån vecka och markkillen rekommenderar att fylla upp med några dm singel efter plintgjutningen för att "bryta kappilärverkan".
Efter spräckningen blev det ett fint fall ut från huset så det mesta vattnet kommer att rinna bort, men i några gropar kommer vatten att bli kvar som det nu ser ut (efter allt regnande i år).
Det kanske inte är något större problem, men ett hörn blev betydligt högre efter spräckningen och där finns nu en grop med ca 30 l vatten som blir kvar.
Det innebär att i det hörnet blir plinten låg, vilket i sin tur betyder att golvreglarna kommer nära vattenansammlingen.

Behöver jag bekymmra mig om vattnet och bör jag på nåt sätt försöka få bort och eliminera vattenansamlingarna?
Hur gör jag det bäst?
 
  • Röd stuga, grusig lera, gröna träd, soligt väder, byggnadsarbete eller utgrävning, skogsmiljö, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minigrävare vid utgrävningsplats med sten och vatten, omgivet av grönska, med markerad del i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.