Pellegnillot71
Hej!
Kom precis hem från semestern och såg en jättegrävskopa inne hos grannen. Den var i full färd med att spräcka berg. Då vi redan fått sprängskador på vår fastighet en gång, är vi naturligtvis oroliga. Behövs något tillstånd för detta? Görs någon riskanalys innan? Vi har en källare med bergsväggar, en pool och bergvärme. Kan det uppstå större sprickor som påverkar detta? Det är ca 8-10 m från tomtgränsen, fast berg leder ju allt...
Behöver bara veta innan jag frågar grannen för han har inte en susning.
 
  • Gilla
aohede och 1 till
  • Laddar…
Är det inom detaljplanerat område?
 
Pellegnillot71
Japp
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Japp
Då krävs det tillstånd, ja. Det kan även krävas marklov beroende på vad som görs.
Men vet du att grannen inte har gjort allt som behövs för att få utföra arbetet eller antar du bara?
 
Pellegnillot71
Att han fått marklov kan nog hända. Det finns ju trots allt ett bygglov som han fått. Men kommunen bryr sig inte HUR huset kommer till så måste han ta bort berg så står det ju inget om detta i marklovet.
Jag vet att han inte kan alla regler som ska följas. Han har stått i ett år och bilat berg på fel ställe på tomten osv...
 
JanneJanne123
Är det en entreprenör som utför spräckningen eller grannen själv?
 
Pellegnillot71
Det är inte han själv men det kan lika gärna vara någon bekant som hittat någon som gör något vid sidan av.... Han har en massa landsmän som talar om för honom hur han ska göra, och det är mycket sällan goda råd han får. Vi försöker hjälpa honom men han pratar väldigt dålig svenska. Är det olika regler om man gör det själv eller anlitar en firma? Eller menar du att en firma troligtvis har alla försäkringar...
 
H
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Hej!
Kom precis hem från semestern och såg en jättegrävskopa inne hos grannen. Den var i full färd med att spräcka berg. Då vi redan fått sprängskador på vår fastighet en gång, är vi naturligtvis oroliga. Behövs något tillstånd för detta? Görs någon riskanalys innan? Vi har en källare med bergsväggar, en pool och bergvärme. Kan det uppstå större sprickor som påverkar detta? Det är ca 8-10 m från tomtgränsen, fast berg leder ju allt...
Behöver bara veta innan jag frågar grannen för han har inte en susning.
Det behövs förmodligen bygglov, det skall också anmälas till polisen. Varje hus inom 100 m skall kontrollbesiktigats och detta skall de som spränger betala.
 
Känns som att alla pratar om olika saker här. Ska grannen spränga berg eller spräcka berg?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
M MaryH skrev:
Känns som att alla pratar om olika saker här. Ska grannen spränga berg eller spräcka berg?
Det är samma regler som gäller. Minus då att man behöver ha behörighet för att hantera sprängämnen.
 
Men i det här fallet får jag uppfattningen att det är en grävmaskin med hydraulspett som knackar berg och då behövs inga behörigheter för själva knackandet. Bygglov och sånt är en annan femma.
 
Pellegnillot71
H HEM2121 skrev:
Det behövs förmodligen bygglov, det skall också anmälas till polisen. Varje hus inom 100 m skall kontrollbesiktigats och detta skall de som spränger betala.
Det är inte sprängning, där vet jag vad som gäller och lika så sprängning med krut. Men jag har aldrig tagit reda på om det finns uppsatta regler för spräckning. Med tanke på hur det lät i vår källare så borde det nog finnas....
 
Pellegnillot71
M MaryH skrev:
Känns som att alla pratar om olika saker här. Ska grannen spränga berg eller spräcka berg?
Spräcka
 
Pellegnillot71
C C.Lundin skrev:
Det är samma regler som gäller. Minus då att man behöver ha behörighet för att hantera sprängämnen.
Du menar att man då ska lämna in en "spräckplan" till polisen för att få tillstånd och att man sedan måste sätta upp mätare på grannarnas hus inom 50 m vid berg, 100 m vid lera?
 
H
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är inte sprängning, där vet jag vad som gäller och lika så sprängning med krut. Men jag har aldrig tagit reda på om det finns uppsatta regler för spräckning. Med tanke på hur det lät i vår källare så borde det nog finnas....
Kolla med kommunen. Kanske finns det regler med kontrollbesiktning även vid spräckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.