T tompaah7503 skrev:
Ja/nej.
Solcellerna är alltid svarta eller svartblå så den dolda effekten finns bara om taket i sig själv är svart.
Men visst finns det olika typer av svarta takmaterial med integrerade solceller. Finns både tegelpannor, shingelliknande tak, falsat plåttak och kanske något mer. Snyggare? Tja, jo, i många fall. Dyrare? Ja, mycket, så pass att ekonomin i solcellerna inte finns där alls. Mer komplext? Ja, antalet kontakteringar ökar enormt när varje solcell är så liten. De flesta felen i anläggningarna är i dåliga kontakteringar..
Teslas Solceller finns tegelfärgade och i tegelpannorform så dax att ändra bestämmelser
 
B byggarätt skrev:
Teslas Solceller finns tegelfärgade och i tegelpannorform så dax att ändra bestämmelser
Har du länk till produktinformation?
 
useless useless skrev:
Det verkar inte finnas så många fler färger än svart att välja på i dag.
[länk]
Inte heller skulle jag säga att det är typiskt tegelpanneform.
 
Näe, men tänket tycker jag är helt rätt. Hoppas marknaden utvecklas åt det hållet i.a.f. Misstänker att Tesslas variant är rätt dyr
 
Svårt att hitta pris på den, men det här verkar gälla i staterna:

The new roof design will cost around $42,500 for a 2,000-square-foot roof with 10kW of solar capacity before tax credits (or about $21.25 per square foot), according to Tesla’s website, though pricing will vary by size and location.

Sen får man väl lägga på +50% för att komma upp i Svenskt marknadspris. Så minst en halv mille för 10 kW.
 
Redigerat:
  • Wow
Boilerplate4U
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Visst finns det (eller är på väg) solceller som är inbyggda i pannor och ser ut precis som vanliga pannor?
Ja, det har jag också sett. Tror det var i en annons och det var betydligt snyggare än de vanliga solcellspanelerna.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ta pengarna för solcellerna och installera dem i södra Kina istället. Då får man ut dubbelt så mycket energi per år till halva installationskostnaden. Winwin :)
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Kan moderatorn vara snäll och ta bort alla spam-inlägg från @justinemr77 samt detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.