K
Äger sedan tidigt 90-tal ett hus tillsammans med min numera exmake (skild sedan hösten -23)
Jag flyttade ut för två år sedan (till andrahandslägenhet) och jag har nu ny pojkvän.
Ska bodela huset mm då exmaken ej vill bo kvar och jag gärna vill lösa ut honom och flytta tillbaka (vi är rörande överens och goda vänner därav har vi ej skyndat på något). Min pojkvän ska försöka sälja sitt hus och flytta in med mig när det är klart. Den affären kommer troligen att gå med förlust och en kvarvarande skuld för honom.

Jag ska äga och stå på lånen själv, måste jag då skriva samboavtal för att ej riskera bli av med huset vid eventuell separation eller dödsfall? (pojkvännen har liksom jag barn sedan tidigare) Eller räknas det som att jag ägt huset sedan länge?

Undrar även om ni har förslag på hur jag och nya sambon delar på boendekostnader av huset, då två av hans barn behöver egna rum, mina barn är vuxna och utflugna (hade annars gärna haft hobbyrum, men det är ett ganska litet hus). Värdeökande renoveringar hamnar väl på mig, men uppfräschning (tapeter, målning etc) bör vi väl dela kostnaden för?
 
Den delen av huset som du löser ut exmaken från blir sannolikt samboegendom, så skriv avtal om att huset är ditt!

Normalt betalar inte hyresgäster saker som omtspetsering som värden finner motiverade så nej, hyr han bara in sig är det inte givet att han är med och betalar sånt. Därför är det kanske rimligt att se om inte blivande sambon kan köpa in sig på något vis – genom revers om inte annat.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.