Håller på att göra klart lite papper som ska in till ett bygglov och har precis haft hjälp av grundentrepenören att ta ut lite höjder på situationskartan. Vi ska sedan med hjälp av dessa höjder rita ut hur marklinjen ska gå på ett ungefär på fasadritningen.
Jag blir dock lite tveksam om höjderna på tomten räcker för att kunna få ut en vettig marklinje på fasadritningen.
Vad tror ni? Räcker det endast med dessa höjder?

Obs: vi ska inte rita ut själv på fasadritningen utan det gör hustillverkaren. Vi kommer att skicka denna karta till dom.
 
  • marklinje.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går säkert att rita från dina värden, blir lite fix för att få till det.
Mkt lättare att gå ut med avvägningsinstrumentet och få precis rätt höjder där huset ska stå.
Själv brukar jag aldrig sätta utgångsfixens höjd till +0. I ditt fall får du ju negativa höjder, kan lätt bli fel då.
Jag sätter fixen till tex +10.00 oftast.
 
anaitis skrev:
Det går säkert att rita från dina värden, blir lite fix för att få till det.
Mkt lättare att gå ut med avvägningsinstrumentet och få precis rätt höjder där huset ska stå.
Själv brukar jag aldrig sätta utgångsfixens höjd till +0. I ditt fall får du ju negativa höjder, kan lätt bli fel då.
Jag sätter fixen till tex +10.00 oftast.
Okok. Nu är det killen som ska göra grundet som gjort dessa mätningar så jag har bara gått efter vad han gjort.
Det jag trodde behövdes var fler höjdangivelser vid husets hörn. Så hur gör de rent praktiskt när de ritar ut marklinjen om vi utgår ifrån mina värden. Uppskattar de på ett ungefär höjden eller använder de höjdangivelsen som ligger närmast huset? Vad menar du med lite fix förresten? Har dålig koll på hur detta går till rent praktiskt :)
 
Lite fix = du får interpolera i flera riktningar. Enklast kanske att göra det grafiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.