Räcker dessa reglar att sätta dit gipsplattan med.? Eller måste jag montera ytterligare någon tvärgående?
Det ska sitta kakel på gipsväggen sen.
Om jag nu trycker in den gipsskiva i utrymmet som jag skurit till. Spacklar skarvarna och lägger sån där pappersremsa i det våta spacklet. Likadant på den andra skarvarna högre upp. Sen spackla igen.
Eller ska jag grunda med något annat?
Det ska hänga en fläkt på gipsväggen sen. Eventuellt kakel bakom eller bara straxt under.

På Bauhaus rekommenderade han någon slags Eldfast bruk på gipsen eftersom det är bakom spisen. Men vet inte om han hade koll.

Jag är vilsen i bygget men försöker göra själv

En påse eldfast bruk på 4,5 kg för murning av eldstäder, med grafik som illustrerar användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avtäckt gipsskivvägg visar träreglar och isolering bakom; beredning för kakling och montering diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du säger "bakom spisen" menar du en matlagningsspis, typ induktionshäll, eller en vedpsis - alltså en eldstad? Gör stor skillnad på vad du ska sätta bakom beroende på vilken du menar :giggle:
 
C CarinaBerg skrev:
När du säger "bakom spisen" menar du en matlagningsspis, typ induktionshäll, eller en vedpsis - alltså en eldstad? Gör stor skillnad på vad du ska sätta bakom beroende på vilken du menar :giggle:
Nej, vanlig keramikhällspis i lägenheten. Det han på Bauhaus rekommenderade var i stället för nån gipsskiva som stod emot brand. För den hade de inte. Fick nån känsla att de inte var så kunniga.
 
M Marijairena skrev:
Nej, vanlig keramikhällspis i lägenheten. Det han på Bauhaus rekommenderade var i stället för nån gipsskiva som stod emot brand. För den hade de inte. Fick nån känsla att de inte var så kunniga.
Räcker bra med vanligt gips bakom spisen. (y)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Nej, vanlig keramikhällspis i lägenheten. Det han på Bauhaus rekommenderade var i stället för nån gipsskiva som stod emot brand. För den hade de inte. Fick nån känsla att de inte var så kunniga.
Nej jösses - eldfast bruk och brandskiva behöver du inte.

Din plan känns bra. Kör på bara. Om du vill ha någon tvärgående regel beror mest på om nåt ska upp där på väggen (uttag eller dylikt) så du har nåt att skruva i.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
M Marijairena skrev:
Eller måste jag montera ytterligare någon tvärgående?
Ja,skruva fast liggande brädor,reglar,plyfaremsor eller vad du har i de horisontella skarvarna på gipsen.
Eldfast murbruk behöver du absolut inte,kakla med vanligt kakelfix om du ska ha kakel.
 
  • Gilla
dajmx och 1 till
  • Laddar…
C CarinaBerg skrev:
Nej jösses - eldfast bruk och brandskiva behöver du inte.

Din plan känns bra. Kör på bara. Om du vill ha någon tvärgående regel beror mest på om nåt ska upp där på väggen (uttag eller dylikt) så du har nåt att skruva i.
Hoppas jag inte köpte fel gipsskiva, det var egentligen för tak med nån fasad kant, men den tänkte jag vända inåt mot regeln. 13 mm tjock som verkar vara standard på alla skivor. (Den gamla gipsskivan är 15 mm).

Det är min son som hjälper mig men jag är mer noggrann att det ska bli rätt.
 
surris
M Marijairena skrev:
Hoppas jag inte köpte fel gipsskiva, det var egentligen för tak med nån fasad kant, men den tänkte jag vända inåt mot regeln. 13 mm tjock som verkar vara standard på alla skivor. (Den gamla gipsskivan är 15 mm).

Det är min son som hjälper mig men jag är mer noggrann att det ska bli rätt.
Det finns 15mm gips, ska du sätta kakel på väggen så behöver du nog spackla ut 2mm så det blir jämt med resterande.
 
surris surris skrev:
Det finns 15mm gips, ska du sätta kakel på väggen så behöver du nog spackla ut 2mm så det blir jämt med resterande.
De hade inte på Bauhaus. Annars måste jag krångla och åka någonstans igen
Men vad jag förstår på ditt svar kan jag spackla ut resterande 2 mm lite extra just där?
 
surris
M Marijairena skrev:
De hade inte på Bauhaus. Annars måste jag krångla och åka någonstans igen
Men vad jag förstår på ditt svar kan jag spackla ut resterande 2 mm lite extra just där?
Spackla ut hela skivan 2mm menar jag
 
surris surris skrev:
Spackla ut hela skivan 2mm menar jag
(y)
 
M Marijairena skrev:
(y)
Lägg 2 mm mer fix när du ska kakla, mkt enklare än att spackla en hel skiva.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Lägg 2 mm mer fix när du ska kakla, mkt enklare än att spackla en hel skiva.
Jag ska inte kakla själv, utan låta hantverkarna göra det. Har inte bestämt om jag ska ha typ 2-3 randigt kakel eller ända upp till taket.

Antar då att de lägger på fixet. Men väggen måste vara jämn innan. Det ska hänga en kolfilterfläkt där ovan spisen. Försöker bara dra ner på kostnaden lite.
 
Så här blev det. Ska spackla sen. Hoppas att det är ok

Omonterad gipsskiva på vägg, förberedd för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Satte du några reglar i skarven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.