Ska bygga ett tak om 15m2 över vår nya (fristående) altan. Har i dagsläget 4st 95x95 stolpar på "framsidan" och tre stolpar på baksidan. Tänkte ha bärlina 45x170 och takbjälkar 45x145 (cc 900), och sist 45x45 under plasttaket.

Det jag funderar på är att såga av de två mittersta stolparna på framsidan (i räckeshöjd) och bara använda de två yttersta stolparna. Spännvidden på bärlinan fram blir då ca 4600. Räcker det då med 45x170 som bärlina? Takbjälkarna kommer att ligga ovanpå bärlinan.

Bor i Skåne så det är inte ofta vi har snö, och om det skulle komma mkt så går det ju att borsta bort.

Skulle egentligen ha använt alla fyra stolparna, men tycker att det blir mkt snyggare om man sågar av två och bara använder två.

Tacksam för svar då jag ska köpa virke om ngn dag.
 
Skåne ligger i snözon 1,0, även om det sällan är snö där.

Som bärlina med 4600 mm spännvid, skall du använda limträbalk 42 x 225.
Till takbalkar använder du limträ 42 x 180, cc 1200 mm.
Limträ är dyrare än råplanat virke, men det vrider sig inte och blir fan så mycket snyggare.
Byggmax har limträ på lager, men om du går till en annan bygghandlare så kan du beställa exakt de längder du vill ha. Indet spill. Kostnad 42*180, ca 100 -110 :- /m1
 
Tack för ditt svar.
Limträ vill jag inte använda (pga priset) så jag får behålla de två mittenstolparna och köra med vanligt tryckt som jag skrev ovan.

Men är dimensionerna jag skrev ovan ok om jag använder alla stolparna?
 
Ja, då är det ok med de dim du angav.
 
bengan6 skrev:
Ja, då är det ok med de dim du angav.

Ok, det låter bra. Kan man gå ner ytterligare i dem för att få taket lite lägre, tex 45x120 i takbjälkarna? Eller det är kanske bara dumt(?)
 
Jag är ingen dimensioneringsexpert, men med erfarenhet av mitt gamla altantak med väldigt liten lutning som ligger i Falun med rejäla snömängder så räcker det gott med 45x145 mm som bärlina på den sträckan och med två stolpar.

Visst är det så att limträ är stabilare, men det är få av oss som har råd att bygga med det, vill man få bukt med vridning går det att smälla ihop två 45 mm med trälim emellan, skruva försänkt och täck med träplugg.
 
Gruvberget skrev:
Jag är ingen dimensioneringsexpert, men med erfarenhet av mitt gamla altantak med väldigt liten lutning som ligger i Falun med rejäla snömängder så räcker det gott med 45x145 mm som bärlina på den sträckan och med två stolpar.

Visst är det så att limträ är stabilare, men det är få av oss som har råd att bygga med det, vill man få bukt med vridning går det att smälla ihop två 45 mm med trälim emellan, skruva försänkt och täck med träplugg.
Menar du att en bärlina på 45x145 räcker med två stolpar och avstånd 4600mm?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.