Hej,

Jag har en pelletspanna som krånglar ibland, på ett rätt irriterande sätt.

Pannan är av märket Ariterm Biomatic+ 20. Jag har panntemp inställd på 85 grader. När jag slår över till el för att tömma aska eller om jag orsakar driftsstopp i pelletstillförseln så händer det ibland att den överhettar, överhettningsskyddet slår från. Obs dock att detta inte alltid sker direkt efter att elpatronen gått igång, utan även efter några timmar, dvs att ev. eftervärme inte borde vara kvar. Både installatör och Ariterm har försökt åtgärda felet, bla har de bytt kretskort.

Någon som haft liknande problem, med nämnda panna eller andra pannor? Funderar på om det är ett känt fel hos Ariterms panna eller om någon vet vad det kan bero på? Det här gör ju att det känns högst osäkert att t.ex. resa bort under vintern.

/Petter
 
Är det pannan som överhettar verkar det som elpatronen skenar men är det däremot brännaren som överhettar är det säkert pelletsen som finns kvar i inmatningsröret som glöder baklänges pga att slussvingarna inte sluter tätt och att dragbegränsarluckan är för snålt ställd eller är för liten.
 
Tack Taxen. Väcker liv i den andra tråden eftersom någon där kanske kommit fram till något ett år senare.

Tack Exerg, om jag minns rätt så kan det alltså ske några timmar efter att pelletsdrift stängts av. Ska testa lite och kolla om ngn i andra tråden också har testat.
 
Hej Blahonga, Vad hände sedan? Hittade du orsaken? Samma sak har nämligen hänt med vår pelletspanna också en Ariterm från 2006. Vi har sedan starten 2006 kört på pellets på vintern och el på sommaren. Vi har aldrig haft några problem tidigare. Men förra veckan upptäckte vi att den överhettade. (Då har den gått på el i ca fyra månader). Vi provade att byta givare men det hjälpte inte. Försöker väcka liv i tråden för att få tips på vad vi kan göra.
 
Hej! Bra att höra att fler upplevt samma sak. Så vi slipper det här http://xkcd.com/979/

Hursom, ju fler vi är desto mer lutar det väl åt konstruktionsfel?

Jag har funderat på att föra ärendet vidare till KO för att sätta lite press på dem. Tills vidare kör jag pannan på 80 grader, då har den hittills inte lagt av. Men jag känner mig inte helt trygg att resa bort på vintern. Man måste ju kunna lita på elpatron som säkerhet på vintern. Tyvärr går både min leverantör och Ariterm bet på detta. Verkar som om åtminstone leverantören inte riktigt tror på mig, trots dokumentation i form av bilder. Jag kan inte testa i all evighet heller, och är begränsad till vinterhalvåret.
 
B Blahonga skrev:
Hej,

Jag har en pelletspanna som krånglar ibland, på ett rätt irriterande sätt.

Pannan är av märket Ariterm Biomatic+ 20. Jag har panntemp inställd på 85 grader. När jag slår över till el för att tömma aska eller om jag orsakar driftsstopp i pelletstillförseln så händer det ibland att den överhettar, överhettningsskyddet slår från. Obs dock att detta inte alltid sker direkt efter att elpatronen gått igång, utan även efter några timmar, dvs att ev. eftervärme inte borde vara kvar. Både installatör och Ariterm har försökt åtgärda felet, bla har de bytt kretskort.

Någon som haft liknande problem, med nämnda panna eller andra pannor? Funderar på om det är ett känt fel hos Ariterms panna eller om någon vet vad det kan bero på? Det här gör ju att det känns högst osäkert att t.ex. resa bort under vintern.

/Petter
Hej jag har en ariterm 20+ 2022 och får inte till temperaturen på pannan kommer till 60 grader trots att jag ställt den 80 grader, är det nån som vet, vore tacksam.
// ANITA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.