Hej,

Ska iväg på semester närmare hösten i 2 veckor och tänkte höra om det är värt att stänga av pelletspannan medans man är iväg eller hur bör man bäst göra?

Mvh
T
 
Jag hade ett litet trähus (Ca:80 kvm) som jag värmde med pellets, jag stängde inte av brännaren trots att jag regelbundet var borta ca: fyra veckor i taget.

Har du vattenelement, så sätt ned termostaterna, jag värmde varmvattnet med pellets också och då by-bypassade jag bererdare bara.

Knappast värt att stänga av för två veckor, du bränner förmodligen mer pellets än du sparat när du ska väggarna genomvarma igen.

Sota ur och kolla så rostret är ok innan du åker bara.
 
Det är en myt att det ska kosta mer att värma upp ett kallställt hus än det man sparar på att stänga av.
Medeltemperaturen sjunker i ditt hus och då gör du en besparing.

Protte
 
Krilleman
Sjunker temperaturen i ett hus på semestern, om man stänger av pannan? :wow:
 
Medeltemperaturen på pannan sjunker iaf, typ

Protte
 
jag vet då inte vad som är brukligt men jag slår då av värmen helt på sommaren. Pelletsen brukar ta slut lagom till april och då får vedkaminen i vardagsrummet stå för enda värmen om det blir kyligt. Sen slår jag väl på i oktober nånting. Varmvatten har jag beredare till.
 
Nu har jag förvisso konverterat till bergvärme, men hade pellets innan.
När jag åkte bort i mer än en vecka så ställde jag ned tempen i huset till 16 grader och körde på elpatron. Den lilla extrakostnaden för elen var klart att föredra framför att ha en pelletspanna som står och frustar i källaren medans man är borta :)
 
Hemmakatten
Vi har en vattenmantlad pelletskamin med ett magasin på ca45 kg, en tank på 500 l och varmvattenberedare i tanken, golvvärme. Kaminen måste alltså fyllas på manuellt.

Åker vi bort en långhelg räcker pelletsen. I annat fall slår vi på elpatronen på 9kW. När vi hade gäster här i vintras insåg vi att 9kW inte räcker till för kall vinter och varmvatten.

Vi ville inte att våra gäster (vi var bortresta) skulle behöva fylla på pellets och skrapa ur pelletsskålen varannan dag och stänga av kaminen en gång i veckan för att dammsuga upp sotet. Två-tre ggr per år behöver kaminen dessutom gås igenom och sotas.

Så visst är det extra besvär med pellets. Vi planerar att vara utomlands längre tider och låta andra besöka huset, så en kraftfullare elpatron står på önske.
 
Behöver väl ingen värme i huset i Aug/Sept?
 
Hemmakatten
Nä, men varmvatten vill man ha
 
Varmvatten? TS ska ju åka på semester. :wow:
 
Är det nån som ska diska/duscha när han är borta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.