Byggahus.se
Hejsan!

Igår började ett högt ljud komma från något i anslutning till min pelletspanna. Jag tror inte det kommer från själva pannan eftersom när jag stänger av den så fortsätter ljudet. Om jag däremot använder strömbrytaren på väggen så slutar det.

Just nu så låter ungefär i 30 sekunder, är tyst i 30 sekunder och så börjar det om. Det driver mig till vansinne eftersom ljudet hörs högt i hela huset.

Nån som har en idé på vad det kan vara? Är det något jag kan prova att göra själv?

• Gilla
Gert.B och 1 till
  • Laddar…
Du får väl lyssna varifrån ljudet kommer.

Hade jag hittat det själv så hade jag naturligtvis inte frågat här.

Vad går strömbrytaren till?

Börja leta där.

Använd en skruvmejsel till att lyssna med, sätt mejselspetsen mot olika saker och skaftet mot örat.

Pump, kontaktor, är två misstänkta objekt.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
S Skarls skrev:
Hade jag hittat det själv så hade jag naturligtvis inte frågat här.
Om det hörs i hela huset kan det vara cirkulationspumpen. Då sprider sig ljudet via ledningarna. I mitt fall hade det blivit avlagringar i pumphjulet som orsakade vibrationer. Jag tog isär och rensade den och nu går den tyst och fint. Det är en enkel operation.

S Skarls skrev:
Hejsan!

Igår började ett högt ljud komma från något i anslutning till min pelletspanna. Jag tror inte det kommer från själva pannan eftersom när jag stänger av den så fortsätter ljudet. Om jag däremot använder strömbrytaren på väggen så slutar det.

Just nu så låter ungefär i 30 sekunder, är tyst i 30 sekunder och så börjar det om. Det driver mig till vansinne eftersom ljudet hörs högt i hela huset.

Nån som har en idé på vad det kan vara? Är det något jag kan prova att göra själv?
En fråga som inte har med detta att göra. Du har ju shuntautomatik. Tycker du att den sparar något i pelletsförbrukning?

G Guzzen1 skrev:
En fråga som inte har med detta att göra. Du har ju shuntautomatik. Tycker du att den sparar något i pelletsförbrukning?
Hej! Menar du denna? Jag märkte igår att det var just denna som lät. Vridhjulet hade fastnat men jag lyckades dra ut det en halv mm, och plötsligt började den rotera och lät inte längre! Om det sparar pellets kan jag inte svara på tyvärr, vi är relativt nyinflyttade och har ingen erfarenhet av pellets sen innan.

Tack för hjälpsamt svar!

• En cirkulationspump märkt "ESBE", ansluten till kopparledningar, installerad i ett pannrum eller tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.