KristinaRT
Vi har en ovanmarkspool, och till denna en filterpump samt en lv-pump. Bor i en ordinär villamatta där pumparna är placerade ca 10 m från tomtgräns (i mitten av tomten). Åt ena sidan har vi plank åt andra häck samt plantering m träd, bambu, buskar etc. På andra sidan denna tomtgräns har grannen en lekstuga, studsmatta samt tre höga tujor ungefär i tomtgräns.

Grannarna m lekstuga etc upplever bullret (från vad de anser vara våra pumpar) som oerhört påfrestande. Man vill ju helst hålla en hyfsad grannsämja, inom rimliga gränser. Vi har därför försökt placera pumpar med tanke på ljud. Grannarna har ej påtalat några problem sista åren, vi trodde därför inte att det var ett problem längre.

Idag noterade vi ett oerhört högljutt porlande från tomtgräns. Lät ungefär som att någon fyllde en oljetunna m vattenslang från hög höjd. Men tunnan blev aldrig fullare än några cm på botten. Vi kunde inte ha fönster/dörrar öppna eftersom det då lät i hela huset. Jag blev dessutom kissnödig av ljudet :)

Frågar grannen vad detta handlar om och får till svar att det är deras ”distraktionsljud” för att slippa höra våra pumpar. De tycker dessa är oerhört störande. Jag berättar då att vi endast har en filterpump igång och den är praktiskt taget ljudlös, och att jag därför inte kan förstå vad det är dom upplevs så störande. Grannen ser förvånad ut av upplysningen.

Trots allt vill man ju om möjligt hålla viss grannsämja och göra vad man kan. Jag laddade ner en app till telefonen och vid tomtgräns uppmäter ca 22-25 dB på vår sida. Hos dem finns då lekstuga, studsmatta och tujor, oklart hur mycket dessa dämpar ytterligare. Har mätt på olika ställen runt om på vår tomt, men kan inte någonstans annat än 1 cm från pumpens motor uppmäta mer än 35 dB (vilket uppmäts bredvid deras ventilationsutblås)…..

Jag är alltså inte ens säker på att det är vår pump de stör sig på. Han beskrev det dom ett konstant surrande, vilket eg kan beskriva de flesta motorljud. De har själv tex en fläkt i garaget med utblås precis i tomtgräns. Misstänker också att de har ”fixerat” sig på att irritera sig, vilket möjligen kan stämma in med att han blev förvånad när jag berättade att endast den tystaste av pumparna var igång, och att han stängde av sitt porlande direkt efteråt….

Men oavsett vill jag, om det går, minska det lilla buller som kommer från pumpen. Hur skulle man teoretiskt kunna göra????
Grannen ville att vi skulle ”sätta upp en skiva”, jag svarade att jag inte vet vad det skulle vara för skiva eller var den skulle sättas, möjligen i mitten av ett 2 m högt plank. Det var grannen inte intresserad av.

Tacksam för tips och råd - kan man och i så fall hur dämpa den typen av ljud?
 
Ljudstörningar är oerhört komplicerade. Det är inte bara dB-värdet och varje seriös ljudmätningsfirma kommer att tala om för dig att telefonappar är odugliga.
Jag blir också irriterad av ett grannljud som inte är särskild stark. Men bara vetskapen att han kan dra igång detta brummande helt utan hänsyn vardag som helg gör att jag hatar honom.
Du upplever ju själv hans distraktionsljud som störande även om det troligen ligger under gränsvärden.
Det verkar ju som du fortfarande kan tala med din granne. Måste filterpumpen gå hela tiden eller kan den gå när grannen är på jobbet eller sover?
Hur man dämpar ljudet är mycket beroende på befintlig installation. Lägg upp lite bilder.
 
KristinaRT
T Thomas_Blekinge skrev:
Ljudstörningar är oerhört komplicerade. Det är inte bara dB-värdet och varje seriös ljudmätningsfirma kommer att tala om för dig att telefonappar är odugliga.
Jag blir också irriterad av ett grannljud som inte är särskild stark. Men bara vetskapen att han kan dra igång detta brummande helt utan hänsyn vardag som helg gör att jag hatar honom.
Du upplever ju själv hans distraktionsljud som störande även om det troligen ligger under gränsvärden.
Det verkar ju som du fortfarande kan tala med din granne. Måste filterpumpen gå hela tiden eller kan den gå när grannen är på jobbet eller sover?
Hur man dämpar ljudet är mycket beroende på befintlig installation. Lägg upp lite bilder.
Jaj förstår delvis vad du menar, känner så inför deras slumpvisa och oförutsägbara episoder med studsmatteskrikande eller basketkorgdunkande.

Vi har en 10 kubik pool, av nedgrävningsbar typ som vi ej grävt ner pga arbetsinsatsen och lokalisation. Att köra filter några h per dag är inte ett alternativ.
Fö har ytterligare 2 grannar till vår granne pool inkl pumpar och värmare.
Alla i grannskapet inkl grannen själv har LL pumpar för uppvärmning av hus.
Hur personen i fråga kan vara säker på att det är vi som stör vet jag inte.
 
Ett sätt är kanske att bygga en låda runt pumpen som kläs, på insidan, med något ljudabsorberande material (tex cellplastskivor)?

Det hjälper faktiskt förvånansvärt mycket att bara bygga ett lågt plank bredvid pumpen i riktning mot grannen, för att minska ljudet som färdas ditåt. Precis som grannen redan varit inne på.

Varför är det inte ett alternativ att stänga av pumpen delar av dygnet? En smart styrning av pumpen kanske räcker till för att köra den mängd vatten som behövs omsättas per dygn under tider som inte stör grannen?

10 kubik är en liten pool och pumpen borde säkerligen klara att omsätta den volymen x3 på under 6 timmar?
 
KristinaRT
it-snubben it-snubben skrev:
Ett sätt är kanske att bygga en låda runt pumpen som kläs, på insidan, med något ljudabsorberande material (tex cellplastskivor)?

Det hjälper faktiskt förvånansvärt mycket att bara bygga ett lågt plank bredvid pumpen i riktning mot grannen, för att minska ljudet som färdas ditåt. Precis som grannen redan varit inne på.

Varför är det inte ett alternativ att stänga av pumpen delar av dygnet? En smart styrning av pumpen kanske räcker till för att köra den mängd vatten som behövs omsättas per dygn under tider som inte stör grannen?

10 kubik är en liten pool och pumpen borde säkerligen klara att omsätta den volymen x3 på under 6 timmar?
Vi har tidigare haft en låda, klädd med ljudabsorberande material kring lv-pump. Bortsett från att vi inte fick varmt vatten gjorde den ingen nytta avseende ljudet (enl granne).

Jag funderar absolut på någon form av konstruktion runt sandfiltret, dock osäker på om detta gör ngn skillnad mtp ovanstående.

Som tidigare sagts, det är inte ett alternativ att rena/värma poolen då grannen är borta. Denna jobbar stora delar hemifrån och utnyttjar detta till div projekt i hus/trädgård. Tiden blir otillräcklig och vi kan ej nyttja poolen.
 
I
Börja med att ha en som står och slår av cirkulation och värmepump samtidigt som en är hos grannen och lyssnar. Helst tillsammans med grannen och han ska inte veta om när ni slår av. Tycker grannen och ni att ljudet är kvar, då är det inte era pumpar som stör.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Har lite erfarenhet av detta... hemma har det blivit ett evinnerligt pusslande då den ena granne har två luftvärmepumpar + poolvärmepump i tomtägrns mot oss, vi har poolvärmepump i tomtgräns mot dem, och den andra grannen har luftvärmepump till garaget mot oss. Ja ni kan förstå...

Det som funkade bäst när det gäller ljuddämpning var dels att man riktade värmepumparna bort från grannens tomter för att slippa dels blåset och dels att ljud studsar mellan huskropparna. Sen sätter man en massiv liten trävägg på ena kortsidan av värmepumpen (som är mot grannen). Då blir ljudet minimalt upplevde vi. Vattenpumpen kan man lätt bygga in i ett skjul eller liknande. Vi satte bara en låda över, klädd med ljudabsorberande material. Pumpen blir inte jättevarm på sommaren.

Ingen som störs av musik med hög bas som dumpar dagar som kvällar? Sånt ljud gör mig galen... bra mycket värre än lite surr från en värmepump :crysmile: :)
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
S steve5432 skrev:
Har lite erfarenhet av detta... hemma har det blivit ett evinnerligt pusslande då den ena granne har två luftvärmepumpar + poolvärmepump i tomtägrns mot oss, vi har poolvärmepump i tomtgräns mot dem, och den andra grannen har luftvärmepump till garaget mot oss. Ja ni kan förstå...

Det som funkade bäst när det gäller ljuddämpning var dels att man riktade värmepumparna bort från grannens tomter för att slippa dels blåset och dels att ljud studsar mellan huskropparna. Sen sätter man en massiv liten trävägg på ena kortsidan av värmepumpen (som är mot grannen). Då blir ljudet minimalt upplevde vi. Vattenpumpen kan man lätt bygga in i ett skjul eller liknande. Vi satte bara en låda över, klädd med ljudabsorberande material. Pumpen blir inte jättevarm på sommaren.

Ingen som störs av musik med hög bas som dumpar dagar som kvällar? Sånt ljud gör mig galen... bra mycket värre än lite surr från en värmepump :crysmile: :)
Tack för konstruktiva förslag!!!
LV-pumpen är redan vänd snett bort fr grannen, men pga en slänt är det möjligt att ljudet ändå studsar på något sätt. Ska experimentera med vinkel (y)
Gällande filterpump var det precis det vi funderade på men var osäker på hur mycket värme dom genereras.

Vi är själva ganska ”tåliga” och inställda på att i en villamatta kommer det finnas olika ljud och störningar hela tiden. Har därför inga större problem med pumpsurr, studsmatteskrik, kapsåg kl 21, basketkorgsdunkande, poolljud eller pianospel. Om vi inte tålde det hade vi bosatt oss på fel ställe liksom när det finns grannar i alla riktningar på någon meters håll :)
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tack för konstruktiva förslag!!!
LV-pumpen är redan vänd snett bort fr grannen, men pga en slänt är det möjligt att ljudet ändå studsar på något sätt. Ska experimentera med vinkel (y)
Gällande filterpump var det precis det vi funderade på men var osäker på hur mycket värme dom genereras.

Vi är själva ganska ”tåliga” och inställda på att i en villamatta kommer det finnas olika ljud och störningar hela tiden. Har därför inga större problem med pumpsurr, studsmatteskrik, kapsåg kl 21, basketkorgsdunkande, poolljud eller pianospel. Om vi inte tålde det hade vi bosatt oss på fel ställe liksom när det finns grannar i alla riktningar på någon meters håll :)
Ja då får nog era grannar tåla lite surr från er poolanläggning också... det känns som om ni har gjort vad ni har kunnat. Om de tycker att de kan spela hög musik hela dagarna eller låta barnen härja obehindrat i studsmattan, varför ska ni då inte få ha en poolanläggning som det surras, plaskas och leks från?

När vi var nya i ett villaområde med små tomter (ca 1200 m2) var vi väldigt försiktiga med att "störa", när vi spelade musik på altanen körde jag alltid med "nattläge" för att slippa det där bas-dunkandet som alltid blir av moderna bärbara högtalare. Var noga med vilka tider jag körde gräsklipparen, slipmaskinen osv. Efter några år märkte jag att ingen av grannarna var lika noga, utan spelade t.ex. musik i princip så högt de ville, eller lät deras ungar stå och vråla i studsmattan till 12 på natten. Amerikanaren med sin v8 drog man igång vid 11 på kvällen för att köra ut och ragga (eller vad man nu hittade på), vilket resulterade i att våra småbarn vaknade. Försökte snacka lite med dem, men det fanns inget direkt intresse att lyssna eller förstå, så det slutade med att vi också struntade i att visa så mycket hänsyn, även om det går emot allt vad mina egna värderingar säger hur man ska bete sig. Tyvärr, kan jag säga, då jag tycker att det är ganska tramsigt att "ge igen"...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.