Go´kväll!

Fråga 1.

I ett sommarhus skall vi måla om ett plåttak, själva plåtytan är i relativt gott skick och ytan är inte speciellt stor Vi har tänkt att måla det eftersom det ser lite tråkigt ut. Dock finns det en rostfläck, bild bifogas. Hur skall man hantera denna rostfläck innan man målar?

Fråga 2.

Vilka produkter rekommenderas? Jag har en kollega som målade sitt plåttak med "Hagmans takbeläggningsfärg" och han blev mycket nöjd. Behöver man grunda eller kan man måla med denna färg som den är?

Tacksam för svar, min erfarenhet kring detta är som ni förstår ej stor.

Mvh
 
  • Vertikal rostfläck på grått plåttak med omgivande korrosionsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rostiga behöver du slipa ner till ren plåt jag skulle valt en skålformad stålborste till vinkelslip så bilr det slipat på några sek. Efter att du slipat gör rent med ex t röd eller aceton. När det är rent och tortt så spraya på ett tjockt lager (så det rinner brukar jag tycka är lagom ) med zinkspray och överlappa med sprayen flera dm in på det icke rostiga (du ska ha gjort rent med ex t röd där det hamnar spray för att det ska fästa som bäst).
Så är hur jag skulle åtgärda rosten, om du ska andvända en grundfärg eller inte vet jag inte men det bör färgbutikens annställda veta.

Tryck inte för hårt med slipen, börja lätt, det går fortt att gå igenom plåten om du trycker hårt och plåten är en billig tunn historia...
 
Tack för väldigt bra tips!
 
K Kissdosa skrev:
Go´kväll!

Fråga 1.

I ett sommarhus skall vi måla om ett plåttak, själva plåtytan är i relativt gott skick och ytan är inte speciellt stor Vi har tänkt att måla det eftersom det ser lite tråkigt ut. Dock finns det en rostfläck, bild bifogas. Hur skall man hantera denna rostfläck innan man målar?

Fråga 2.

Vilka produkter rekommenderas? Jag har en kollega som målade sitt plåttak med "Hagmans takbeläggningsfärg" och han blev mycket nöjd. Behöver man grunda eller kan man måla med denna färg som den är?

Tacksam för svar, min erfarenhet kring detta är som ni förstår ej stor.

Mvh
Jag har själv målat mitt tak med Teknos Kirjo, rekommenderas starkt.
Gjorde inget förarbete utan målade om hela taket från svart och slitet till grått med endast 1 strykning.
https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/kirjo/
 
Claes Sörmland
Som sagt, har du bara en fläck slipa rent. Ta en titt på Isotrol grundolja för att rostskydda fläcken innan målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.