Där ser man vad vissa kan göra för arvodet av försäljning
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Visar hur rimlig idén att mäklaren jämlikt företräder både köpare och säljare är.

Mäklarens roll är ännu en rest från ett samhälle före girigsverige. Det finns så många exempel på hur sveriges institutioner inte är rustade för total girighet och ansvarslöshet. Många anser idag att det är rätt att ta för sig när det är möjligt oavsett moraliska tveksamheter. Politikernas bostadsfiffel är bara toppen av isberget men rötan går ner till hantverkare och vidare.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 13 till
  • Laddar…
M
Så köparna gjorde alltså en egen besiktning först efter köpet?

Och nu är det mäklarens fel att huset är fuktskadat?

Vad är det för fel på folk egentligen?
 
  • Arg
  • Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Så köparna gjorde alltså en egen besiktning först efter köpet?

Och nu är det mäklarens fel att huset är fuktskadat?

Vad är det för fel på folk egentligen?
Tror du får läsa artikeln igen, noggrannare.
 
  • Gilla
perror och 8 till
  • Laddar…
M
Raskus Raskus skrev:
Tror du får läsa artikeln igen, noggrannare.
Har du läst artikeln öht?
 
  • Arg
perror och 3 till
  • Laddar…
T
M mnils skrev:
Har du läst artikeln öht?
Det tror jag absolut att hen har.
Har ju noll betydelse ifall personen gjort besiktning före eller efter i den här frågan. Mäklaren ska ju alltid informera om allt den vet.
 
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har du läst artikeln öht?
Har du? Det skedde flera besiktningar. En av anbudsgivarna besiktigade under budgivning och drog sig ur då syllen var fuktskadad.

Köparen besiktigade efter köp då de upptäckte dålig lukt, den besiktningen visade också på fuktskadad syll. Då kontaktade köparna de andra anbudsgivarna och fick veta att en av dessa hoppade av just på grund av sin tidigare besiktning som visade på den fuktskadade syllen. Det är ju detta som mäklaren klandras för.

Vill du förkovra dig mer så kan du läsa FMIs beslut här: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=21-2187

Här är ett utdrag ur beslutet:
Mäklaren hade uppgett till dem att den ena budgivaren drog sig ur på grund av personliga skäl och den andra budgivaren på grund av att hen hade förlorat sitt arbete. Vid kontakt med budgivarna framkom det dock att den ena budgivaren hade återkallat sitt bud efter det att hen hade låtit utföra en ny besiktning som visade att syllen troligen behövde bytas.

/.../

Deras egen besiktning visade på höga fuktvärden i syllen och att syllen behövde bytas. Vid kontakt med mäklarens chef uppgav denne att mäklaren hade erkänt för honom att hon undanhållit informationen om besiktningen från dem.
En riktig rövhattsmäklare med andra ord, sådana som det går tretton på dussinet av.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Och resultatet blev bara att mäklaren varnades?
Lät köparen köpet gå tillbaka? Begärde de nån priskomp, rimligtvis kunde de ju prutat/backat lite på budet eftersom minst 2 budgivare backat ur.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Mäklare mäklare mäklare , att ens detta skrå existerar är för mig helt obegripligt
 
Huset var genomruttet, efter att ha bott ett år på Irland så kände jag så fort jag klev innanför dörren att det var mögel. Hur de tidigare ägarna har kunnat bo där utan att deras barn blivit sjuka är för mig en stor fråga. Både jag och besiktningsmannen reagerade på en gång, och vi drog oss ur köpet samma dag. Vi blev inte direkt förvånade när de nya köparna ringde eftersom vi såg att huset blivit sålt. Köp ALDRIG hus utan att besiktiga innan. Framförallt inte äldre hus.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
M MCJanne skrev:
Huset var genomruttet, efter att ha bott ett år på Irland så kände jag så fort jag klev innanför dörren att det var mögel. Hur de tidigare ägarna har kunnat bo där utan att deras barn blivit sjuka är för mig en stor fråga. Både jag och besiktningsmannen reagerade på en gång, och vi drog oss ur köpet samma dag. Vi blev inte direkt förvånade när de nya köparna ringde eftersom vi såg att huset blivit sålt. Köp ALDRIG hus utan att besiktiga innan. Framförallt inte äldre hus.
Är det ni som har dragit sig ur affären i artikeln?
 
T TechChad skrev:
Mäklaren ska ju alltid informera om allt den vet.
Om mäklaren visste om detta innan någon besiktning skett är det ju mäklarens fel.
Men jag tycker det är lite konstigt att mäklaren skall framföra vad andra spekulanter har kommit fram till. De har ju troligen fått betala för sin besiktning. Skall de i så fall få pengarna tillbaka för sin besiktning (sälja sin besiktning vidare)?
 
T
A Arne_Planka skrev:
Om mäklaren visste om detta innan någon besiktning skett är det ju mäklarens fel.
Men jag tycker det är lite konstigt att mäklaren skall framföra vad andra spekulanter har kommit fram till. De har ju troligen fått betala för sin besiktning. Skall de i så fall få pengarna tillbaka för sin besiktning (sälja sin besiktning vidare)?
Allt mäklaren vet ska den informera om. Spelar ingen roll hur den fått veta det.
Att någon tidigare spekulant fått veta något på sin besiktning och sen så har mäklaren fått veta den informationen så ska den självklart förmedla det vidare om det kan vara av intresse för nästa köpare eller säljaren.

Besiktningen är ju inte konfidentiell. Sen kan man ju självklart sälja sitt besiktningsprotokoll om man vill det. Har jag gjort en gång, till säljaren av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.