Byggahus.se

Mäklare kritiseras för att ha undanhållit information

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 358 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 293 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Oj, en varning :sleep:
    Det måste svida ordentligt i skinnet på den stackars mäklaren.
    Men hur mycket tjänade han på att undanhålla, eller missa, denna info?

3. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 682 inlägg

Appendix

Husägare
    Precis. Mäklare kan i princip bete sig hur som helst men de får ändå en vänlig klapp på handleden "ajja bajja. Nästa gång får du inte bli påkommen".

4. B
    Medlem · Stockholms län · 17 888 inlägg

BirgitS

Medlem
    En varning är rätt allvarligt till skillnad från de som heter Ringa förseelse och Erinran. Frånsett det så var det ung. 10 mäklare som fick sina registreringar återkallade under förra året.

Jag skulle ju inte anlita en mäklare som har blivit varnad och jag är inte ensam om det så en varning kan direkt slå mot mäklarens möjlighet att försörja sig så det är inget som en mäklare tar med en klackspark.

• Laddar…
  5. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 293 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Jag undrar just hur många hussäljare som kollar upp detta med Fastighetsmäklarinspektionen.
    För det står väl knappast på mäklarens hemsida?
    För övrigt är det väl mest köpare som drabbas, och inte säljare.
    För mäklaren har ju samma målsättning som säljaren, dvs att maxa priset.

6. B
    Medlem · Stockholms län · 17 888 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det är sån sak som man rekommenderas att kolla upp på samma sätt som man bör kolla upp om hantverkare har F-skatt, betalar moms och inte har stora skulder.

Säljaren drabbas också om det är felaktigt utfört eftersom det kan leda till att affären går tillbaka eller att något räknas som dolt fel (säljaren behöver betala ersättning). Sen har det ju förekommit att säljare har dragit mäklare till FMI därför att det visar sig att mäklaren eller någon närstående till hen har velat köpa fastigheten/lägenheten och därför har mäklaren skrämt bort andra intressenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.