Hej

Jag har halvrunda fönster längst upp i huset varav ett var riktigt ruttet i botten på karmen.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag lyckats få till lagningsbitar som passar (nästan) perfekt.

Sista steget är att få till kurvaturen i ytterkant. Hur skall jag göra det på bästa sätt? Behöver inte bli perfekt men bättre än nu.

Notera att bitarna är både limmade och skruvade, de sitter alltså där de sitter!

Ps. Fullt medveten om att passbiten i botten har kärnvirket åt fel håll. Men det råkade bli så…
 
  • Hand jämför nytt trästycke med skadad, vitmålad fönsterkarm, visar förmultning eller vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterrenovering pågår, träkloss, isoleringsmaterial, oputsad finish, byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterparti, träkloss använt som provisorisk lagning eller stöd, skruv i trä, orenat, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog enklare att låta det vara som det är bara.........Allt måste inte vara perfekt. Annars får man väl ta en liten bandslip med typ 10-20mm band och finputsa lite. Korrekt arbetsgång hade nog annars varit att göra klart formen innan man limmar och skruvar.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är nog enklare att låta det vara som det är bara.........Allt måste inte vara perfekt. Annars får man väl ta en liten bandslip med typ 10-20mm band och finputsa lite. Korrekt arbetsgång hade nog annars varit att göra klart formen innan man limmar och skruvar.
Tack. Provar med fingerslip för att putsa till skarvarna så det inte blir stående vatten där.
 
Fick bli multimaskin och stämjärn. Inte perfekt, men tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd.
 
  • Delvis omålat fönsterträ, vitmålad fönsterkarm, grått väderbräde, interiör synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikipedia och 2 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Fick bli multimaskin och stämjärn. Inte perfekt, men tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd.
Gjorde ett fönster till nu i helgen. Sågade till kurvaturen grovt med sticksåg innan jag limmade fast passbiten. Fixade det sista med musslipen på multimaskinen när det satt på plats. Blev riktigt bra!

Tredje (och sista fönstret) får vänta till nästa år.
 
  • Runt fönster med lutande övre kant, i vit plast, vid en putsad vit vägg, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde förebilder.
 
  • Fönsterkarm närbild, vitmålad trästruktur, skadad färg, öppet fönster, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med vattenskada och mögel, behöver reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadat träfönster med skadad tätningslist och synliga tecken på röta och söndervittrat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.