Byggahus.se
Håller på att fixa till mina gamla fönster så gott det går. Bakom där glaslisten kommer sitta har det ruttnat en bit in. Jag har tagit bort det ruttna. Tänkte sedan lägga ett lager grundfärg på det. Kan jag fylla det borttagna med nåt som härdar innan jag täcker det med listen?

Är inte ute efter svar som att jag behöver ta bort och ersätta med trä ;)

16623937235714439509857964210209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
16623937367712035211792631635414.jpg
Skapa konto

Fönsterkitt?

F fribygg skrev:
Fönsterkitt?
Haha, så heter det ja ;)

Tack.

F fribygg skrev:
Fönsterkitt?
Blev osäker nu, behöver jag även fylla kitt mellan fönster och träram för att täta där och sedan på med list?

Det är listen som tätar när du har glaskasett, sen om du nu ska spackla på med fönsterkitt så ha inte det mot glaset.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är listen som tätar när du har glaskasett, sen om du nu ska spackla på med fönsterkitt så ha inte det mot glaset.
Ok! Det var det jag tänkte eå det inte fanns sen tidigare. Tack för snabbt svar!

P Psan skrev:
Ok! Det var det jag tänkte eå det inte fanns sen tidigare. Tack för snabbt svar!
Lär inte ha så stor betydelse om det hamnar kitt mot glaset, du planerar väl fönsterbyte vilket år som helst?

F fribygg skrev:
Lär inte ha så stor betydelse om det hamnar kitt mot glaset, du planerar väl fönsterbyte vilket år som helst?
Haha, ja, men detta är tänk att hålla några år iaf. Förutom den biten är de relativt fina. Trot eller ej. Skickar bild när jag är klar.

Du kanske ska komplettera med ett hörnjärn om det saknas? Vore ju förargligt om glaskassetten skulle trilla ur om du planerar att ha kvar fönstret.

F fribygg skrev:
Du kanske ska komplettera med ett hörnjärn om det saknas? Vore ju förargligt om glaskassetten skulle trilla ur om du planerar att ha kvar fönstret.
Det håller väl listerna tillbaka när dom är på plats igen? Sedan sitter dom i nederkant så de kan väl egentligen inte ramla ur? Tvåglas är det.

16623980529653015983988925246072.jpg
Skapa konto

Treglaskassett.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
När bågen är så där rutten kan ju kassetten lossa, kan du fylla skadan med kitt och hålla fönstret stängt kanske det håller tills det är dax för fönsterbyte

F fribygg skrev:
När bågen är så där rutten kan ju kassetten lossa, kan du fylla skadan med kitt och hålla fönstret stängt kanske det håller tills det är dax för fönsterbyte
Då är jag med!

Det är bara det hörnet. Såhär ser andra hörnet ut och under det ruttna. Så det är nog lugnt. Men! Ska tänka på ditt förslag! Tack.

16623986339475153078888174955733.jpg
Skapa konto
16623986513086607223388906163555.jpg
Skapa konto

Föresten, är det bara att pressa i kit där och sedan måla resten och sätta på list. Bör torka under? Iofs köpte jag relativt snabbtorkande.

Reser bort på fredag :rofl:

16623988854053938126853271737449.jpg
Skapa konto

Det spelar nog inte någon roll vilket kitt du väljer, rötan lär fortsätta men du kanske kan 'spackla grisen' och uppskjutna bytet en tid.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.