68 306 läst · 448 svar
68k läst
448 svar
Länsförsäkringar kidnappat mina pengar (clickbait)
Medlem
· Uppland
· 1 634 inlägg
Även sjukvården ringer - i alla fall ibland -från hemligt nummer.Alfredo skrev:Det är inte ofta vi är rejält oense @Claes Sörmland men här är vi det! Varken mitt privatliv, mitt yrkesliv eller "gråzonerna" däremellan, skulle fungera bra om jag gjorde som du skriver. Det finns massvis med "seriösa nummer" som ej går att hitta på "söktjänster" och vid samtal från många organisationer är normen att numret ej visas alls.
Jag har exempelvis en släkting som gjorde som du råder och på grund av det var han en hårsmån från att missa en begravning han verkligen inte ville missa.
Det finns många kreditkortsutfärdare. Välj en som har tillräckligt hög kreditgräns för förutsägbara behov. Jag har 100 000 kr kredit på mina kreditkort, men eftersom det var ganska länge sen jag skaffade dessa kort så funderar jag på om det inte är dags att höja gränsen.Johan Gunverth skrev:
Med mycket kredit på kreditkorten behöver man inte tjafsa med kortutgivaren om man behöver göra en stor betalning.
Kreditkorten kan man ha hos någon annan än sin huvudsakliga bank.
Sverige är ett civiliserat land. Sedlar som har blivit "ogiltiga" kan växlas in hos Riksbanken, oavsett hur gamla sedlarna är. Tyvärr kostar det 200 kr per växlingsomgång, men man växlar väl alla gamla sedlar man har samtidigt. Om det handlar om mindre än 200 kr så får man väl gråta lite.RoTe skrev:
Det som tycks mig lite osäkert är att man ska skicka in sedlarna med post och att Riksbanken bedömer en "växlingsansökan" bl.a. efter lagen om penningtvätt.
Men om man har rent mjöl i påsen så är det nog inga problem …
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/
Inte för att jag vill försvara försvårandet för den som vill flytta pengar mellan banker, men om man flyttar pengar ofta kanske man ska fundera över om man kan rationalisera sina pengainflöden så att de hamnar rätt från början.O [old rusty] skrev:
Känner? Är deras regelefterlevnad baserad på en känsla?M MsTake skrev:
Om banken misstänker penningtvätt är väl en polisanmälan på sin plats istället för att trakassera en kund?
Har det någonsin hänt att någon har gett ett svar på den frågan som har föranlett en åtgärd från banken?R Rkarlsson skrev:
Det är lite som frågan man ska svara på när man reser in i USA: är du, eller har du varit, medlem i ett kommunistparti.
Ingen jävel svarar väl ja på en sådan fråga alldeles oavsett medlemsstatus?
Javisst, men man ska inte tro att en "personlig bankman" är någon som ger råd och stöd som ska främja ens intressen.Alfredo skrev:
Att ordet "personlig" är med i benämningen är för att man ska känna sig utvald och lite särbehandlad.
Alla transaktioner som har gjorts till mitt bankkonto finns registrerade hos banken. Varför behöver de fråga mig?M merbanan skrev:Rimligtvis kommer dom fram till att det kostar för mycket att låta kundtjänst spendera massa tid i telefon för att prata om en massa transaktioner. Efter det kommer vi istället få prata med en AI om den kommer fram till att transaktionen är tveksam.
Så om man kan härleda pengars exakta ursprung borde man i framtiden automatiskt kunna tillåta hur stora transaktioner som helst. Men då måste det på något sätt bli lönsamt för bankerna att införa. Men det räcker ju om en bank lyckas med ett sådant system så kommer resten att följa efter.
Men tills dess kommer snaran säkerligen att dras åt ännu mer.
Om det är så enkelt så är det ju bara för banken att fråga sina kunder vilken beloppsgräns och tidsgräns de vill ska gälla för deras konton. Minsta gemensamma nämnare är inte den bästa strategin även om den är väldigt svensk.O [old rusty] skrev: