Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte ofta vi är rejält oense @Claes Sörmland men här är vi det! Varken mitt privatliv, mitt yrkesliv eller "gråzonerna" däremellan, skulle fungera bra om jag gjorde som du skriver. Det finns massvis med "seriösa nummer" som ej går att hitta på "söktjänster" och vid samtal från många organisationer är normen att numret ej visas alls.

Jag har exempelvis en släkting som gjorde som du råder och på grund av det var han en hårsmån från att missa en begravning han verkligen inte ville missa.
Även sjukvården ringer - i alla fall ibland -från hemligt nummer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning.
Var detta också Länsförsäkringar? Dert låter jättebra att man kan överskrida kreditgränsen vid behov!
Att banken ställer lite frågor om det är inget att bli irriterad över.
 
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den fanns även för ett år sedan för betalning med kreditkort. Man fick ringa in till LF och begära höjning av gränsen. Motivering och mottagare av pengar behövde uppges. Allt skulle vara rimligt.
Det finns många kreditkortsutfärdare. Välj en som har tillräckligt hög kreditgräns för förutsägbara behov. Jag har 100 000 kr kredit på mina kreditkort, men eftersom det var ganska länge sen jag skaffade dessa kort så funderar jag på om det inte är dags att höja gränsen.

Med mycket kredit på kreditkorten behöver man inte tjafsa med kortutgivaren om man behöver göra en stor betalning.
Kreditkorten kan man ha hos någon annan än sin huvudsakliga bank.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det kan jag hålla med om. Bankernas slarv är ju orsaken till åtstramning av reglerna.
Slarv? Penningtvätt uppstår knappast pga slarv. Det brukar vara mycket uppsåtligt.
 
P
RoTe RoTe skrev:
Civiliserade länder låter inte kontanter bli ogiltiga.
Sverige är ett civiliserat land. Sedlar som har blivit "ogiltiga" kan växlas in hos Riksbanken, oavsett hur gamla sedlarna är. Tyvärr kostar det 200 kr per växlingsomgång, men man växlar väl alla gamla sedlar man har samtidigt. Om det handlar om mindre än 200 kr så får man väl gråta lite.

Det som tycks mig lite osäkert är att man ska skicka in sedlarna med post och att Riksbanken bedömer en "växlingsansökan" bl.a. efter lagen om penningtvätt.
Men om man har rent mjöl i påsen så är det nog inga problem …
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/
 
P
O [old rusty] skrev:
Flyttar ni mycket pengar så är ni en av dom som ska kolla upp om LF är för er längre.
Inte för att jag vill försvara försvårandet för den som vill flytta pengar mellan banker, men om man flyttar pengar ofta kanske man ska fundera över om man kan rationalisera sina pengainflöden så att de hamnar rätt från början.
 
P
RoTe RoTe skrev:
Det kanske inte behövs i ett civiliserat land.
Syftar du på Hawala?
 
P
H husdrommaren skrev:
[…] din personlig bankman.
Din personlige försäljare borde det heta. En "personlig bankman" är ingen annat än en försäljare som försöker tjäna pengar på dig. Han står inte på dina sida utan på bankens.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Jag gör massor av saker förutom att betala räkningar. Aldrig haft problem och kan inte hitta problemet? Min bankkontakt vet var jag skickar mina pengar och har inga problem med det.
Hur många banker är du kund hos?
 
P
M MsTake skrev:
De har ju inget egenmotiv att trilskas med en enkel överföringen. De gör ju det för att de känner att det är ett måste för att leva upp till regelverket.
Känner? Är deras regelefterlevnad baserad på en känsla?

Om banken misstänker penningtvätt är väl en polisanmälan på sin plats istället för att trakassera en kund?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Han står inte på dina sida utan på bankens.
Motsvarande sak kan väl sägas om alla man gör affärer med? Trots det sluts hela tiden massor av "affärsavtal" där båda parter anser avtalet lönsamt.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Pengatvättsfrågan svarar man på en gång om året.
Har det någonsin hänt att någon har gett ett svar på den frågan som har föranlett en åtgärd från banken?

Det är lite som frågan man ska svara på när man reser in i USA: är du, eller har du varit, medlem i ett kommunistparti.
Ingen jävel svarar väl ja på en sådan fråga alldeles oavsett medlemsstatus?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Motsvarande sak kan väl sägas om alla man gör affärer med? Trots det sluts hela tiden massor av "affärsavtal" där båda parter anser avtalet lönsamt.
Javisst, men man ska inte tro att en "personlig bankman" är någon som ger råd och stöd som ska främja ens intressen.
Att ordet "personlig" är med i benämningen är för att man ska känna sig utvald och lite särbehandlad.
 
P
M merbanan skrev:
Rimligtvis kommer dom fram till att det kostar för mycket att låta kundtjänst spendera massa tid i telefon för att prata om en massa transaktioner. Efter det kommer vi istället få prata med en AI om den kommer fram till att transaktionen är tveksam.

Så om man kan härleda pengars exakta ursprung borde man i framtiden automatiskt kunna tillåta hur stora transaktioner som helst. Men då måste det på något sätt bli lönsamt för bankerna att införa. Men det räcker ju om en bank lyckas med ett sådant system så kommer resten att följa efter.

Men tills dess kommer snaran säkerligen att dras åt ännu mer.
Alla transaktioner som har gjorts till mitt bankkonto finns registrerade hos banken. Varför behöver de fråga mig?
 
P
O [old rusty] skrev:
Detta är inte ett resultat av regelverk utan att gamlingar tydligen kör hela havet stormar med sina pengar så fort någon ringer dom och ber dom skicka sina pengar.
Om det är så enkelt så är det ju bara för banken att fråga sina kunder vilken beloppsgräns och tidsgräns de vill ska gälla för deras konton. Minsta gemensamma nämnare är inte den bästa strategin även om den är väldigt svensk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.