RoTe RoTe skrev:
Vi har ju så klart sett till att i Sverige måste man ha en bank. Vi svenskar älskar som sagt att bli av med våra fri och rättigheter. I mer civiliserade länder kan man få en check från sin arbetsgivare att hämta ut i kontanter.
... på en bank.
 
R Rkarlsson skrev:
Så vad gjorde du för att låsa pengarna?

Enl lf själva så får du överföra 150 000 kr via swish om du ringer telefonbanken och höjer gränsen.

Hittar inte maxbeloppet du talar om på överföring. Står säkert tillvägagångsätt om du ska högre än 50 som du snackar om och du har inte gjort det.


De andra bankerna beter sig likadant eller värre så du vet om det. HB var sju resor värre i vårt område. Där blev man förhörd om ett par tusingar och de trodde inte en trots man visade handskrivet kvitto.

LF är bästa banken enl mig, inga konstigheter att överföra pengar utan snack och vi överför rätt mycket pengar för en vanlig familj per månad.
Flyttar ni mycket pengar så är ni en av dom som ska kolla upp om LF är för er längre.

Enligt hon jag pratade med var reglerna nya sen den elfte april.

Jag ska inte behöva ringa för att flytta min lön från en bank till en annan... För det var tillvägagångssättet. Ringa, telefonkö, svara på frågor om var pengarna kommer ifrån och var dom ska. Varje gång du ska flytta över mer än 50kkr.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
RoTe
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
... på en bank.
Behöver absolut inte vara en så kallad gammelbank. Finns gott om checkutbetalningsställen.
 
O [old rusty] skrev:
Flyttar ni mycket pengar så är ni en av dom som ska kolla upp om LF är för er längre.

Enligt hon jag pratade med var reglerna nya sen den elfte april.

Jag ska inte behöva ringa för att flytta min lön från en bank till en annan... För det var tillvägagångssättet. Ringa, telefonkö, svara på frågor om var pengarna kommer ifrån och var dom ska. Varje gång du ska flytta över mer än 50kkr.
Herregud, jag kommer ju inte göra annat än sitta i telefonkö 😂
 
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Behöver absolut inte vara en så kallad gammelbank. Finns gott om checkutbetalningsställen.
Förvisso, men de ställena hanterar väl inte sina pengar helt utanför det traditionella banksystemet.
 
RoTe
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Förvisso, men de ställena hanterar väl inte sina pengar helt utanför det traditionella banksystemet.
Det kanske inte behövs i ett civiliserat land.
 
Undrar hur om det påverkar kriminella i jämförelse med oss hederliga?
Som vanligt "silas mygg och sväljer elefanter"... 🙄
 
  • Gilla
  • Älska
Peribe4 och 9 till
  • Laddar…
Som ett tillägg på allt det med banker, för ca 20 års så betalade jag in häftigt med skatt för att inte få en hög retskatt. Varje år så fick jag tillbaka xx tusen kr. På den tiden så fanns kontanter på bankerna och tänkte bra att ha i madrassen för framtida snabba köp. Och tog ut dom kontant, det var på den tiden, hade Sparbanken ( Swedbank ) Sparade alla verikationer från skatteverket och uttagsverifikationer på uttagen. Klart det var inga kaffepengar. Sen skulle jag låna ut till grabben vid renovering av huset. Knallade in med en påse pengar och skulle sätta på hans konto, Swedbank. Vad händer Tvärnit. var kommer pengarna från och vad ska han använda dom till.
Svarade dom kommer härifrån och visade alla papper, ni har ju själva betalt ut dom. tror ni dom godtog det NADA, var kommer dom ifrån kom det igen. Nu var lyckan med mig lite, en på kontoret som jag alltid talade med i bankärenden, tillkallade jag och då vart det liksom lite annat ljud innanför disken. men protesterna fortsatte, nästa steg blev för mig att säga. Ordna till det här nu eller jag går till VD och kommer inte att ge någon kredit för eran bank, då först blev inbetalningen godkänd och i samma veva sa jag upp mig och gick till SHB för att flytta allt, men tyvär är det lika hos dom nu. Skit ska man inte få göra vad man vill med sina pengar som sitter på ett konto, där det framgår att dom har kommit in på ett legalt sätt, att då vägra mig att flytta eller på annat sätt överföra ett större belopp, utan behöva gå igen någon skärseld. Överförmyndighet finns för mycket av i samhället nu.
 
  • Gilla
JRS75 och 13 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det gör det ju! Vi har länge haft gränser på kreditkort och swish, det nya är gränser på kontoöverföringar. Gränser som tillkommit eftersom åldringar inte klarar av att låta bli att bli lurade.



Civiliserade länder låter inte kontanter bli ogiltiga.
Nej de tillåter svarta pengar i enorma mängder =) Och förfalskningar. Det är lite därför vi byter.
 
C cpalm skrev:
Du märker inte problemet förrän man försöker använda pengarna på ett sätt som avviker från den extremt smala "normen". Att du är fri att göra vad du vill med pengarna på kontot är bara en chimär.
Du menar om jag blir kriminell så kommer jag få problem? Det köper jag. Jag har inga beteende som gör att jag blir begränsad någonstans. :)
 
  • Gilla
  • Arg
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Flyttar ni mycket pengar så är ni en av dom som ska kolla upp om LF är för er längre.

Enligt hon jag pratade med var reglerna nya sen den elfte april.

Jag ska inte behöva ringa för att flytta min lön från en bank till en annan... För det var tillvägagångssättet. Ringa, telefonkö, svara på frågor om var pengarna kommer ifrån och var dom ska. Varje gång du ska flytta över mer än 50kkr.
Sista 2 veckorna har det rört sig runt 100-120 tusen på mitt konto, in och ut. Och satte till och med in kontanter idag.

LF är absolut för mig. Hade jag gjort så med HB så hade de nog fan stängt ner mig.

Jo absolut, hade du ringt och förklarat att du flyttar över 50 000 per gång så hade du inte haft ditt problem.

Om du gör det en gång i månaden ska du kanske ändra lönekonto så du slipper flytta de.
 
  • Gilla
Gronback och 2 till
  • Laddar…
P
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Du menar försäkringsbolaget Länsförsäkringar som leker bank ?
Varför skulle man vilja ha ett försäkringsbolag som bank ?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du menar försäkringsbolaget Länsförsäkringar som leker bank ?
Varför skulle man vilja ha ett försäkringsbolag som bank ?
Helt kostnadsfritt. Bra folk att snacka med. Bra rabatter på försäkringen om man är bankkund. Återbäring.

Alla banker leker väl bank idag? Finns knappt nån som har pengar att leka med.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
B
För mig tog det häromdagen 3 arbetsdagar + personliga samtal till banken (länsförsäkringar) + inskickade av scannad kopia på en faktura till banken för att få skicka 11.000kr av mina skattade pengar till ett företagskonto i Danmark.

Så ja, jag kan relatera lite till det här problemet.

Men de är inte ensamma. Jag hade problem att flytta 100kkr av mina pengar från en annan svensk bank till mitt egna konto i en annan svensk bank. De här systemen ställer till med en hel del hinder för vanligt folk, hoppas verkligen det ställer till problem för de kriminella som lagen är tänkt att göra livet surt för.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Arg
perror och 7 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo absolut, hade du ringt och förklarat att du flyttar över 50 000 per gång så hade du inte haft ditt problem.

Om du gör det en gång i månaden ska du kanske ändra lönekonto så du slipper flytta de.
Jag tycker inte det är rimligt att ringa varje gång. 50kkr ingen jättesumma att flytta och sker inte sällan.

Du ger mig lösningar på ett problem jag inte borde ha. Är lite som att tipsa den misshandlade kvinnan hur man blockerar slag. :p
 
  • Gilla
gaia och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.