RoTe
Tyvärr är det så här med svenskar, vi älskar att bli av med våra fri och rättigheter.

• Gilla
  • Ledsen
Doks och 34 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så som kund måste man nog snart börja fundera på alternativ utanför det traditionella svenska banksystemet.
Eller kontanter...

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 13 till
  • Laddar…
C
O [old rusty] skrev:
Eller kontanter...
Fast kontanter är ju nästan det som drabbats värst. Även om du har full kontroll över dem när de ligger i fickan så är det ju svårt att få dem in och ut ur banksystemet vilket gör de också svåromsatta i många sammanhang.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Fast poängen med kontanter är ju att hålla dom utanför banksystemet helt och hållet.

• Gilla
  • Älska
JRS75 och 9 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Jo det är faktiskt bankernas fel
Hade inte Swedbank, Danske bank mfl hjälpt massa kriminella tvätta så hade vi inte haft det här jävla storbror ser dig övervakningen

Det är därför jag var enda gång en bank vill ha in ”kundkännedoms” uppgifter så maskar och undviker jag att svara på frågor förens de hotar med att stänga ner mina konton.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Peribe4 och 33 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast kontanter är ju nästan det som drabbats värst. Även om du har full kontroll över dem när de ligger i fickan så är det ju svårt att få dem in och ut ur banksystemet vilket gör de också svåromsatta.
Som barnfamilj så matar man ju lätt in rätt stora summor via mat och klädköp (om man gör dom irl).
Var så jag löste en 60 000kr rulle med gummisnöre runt jag fick för en bil för några år sen. :)

Men ja, du har helt rätt.
Kontanter är absolut krångliga.

• Gilla
SWE421 och 2 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Fast poängen med kontanter är ju att hålla dom utanför banksystemet helt och hållet.
Jo, och det funkar ju kanske för de som lever ett kriminellt leverne. Men vad säger chefen när du kräver att få ut lönen i ett kuvert med kontanter?
Hur betalas räkningar/fakturor? Om du vill handla på nätet, eller i en av alltfler kontantfria butiker? Tanka bilen? Köpa ett hus? Osv. osv. osv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Vi har ju så klart sett till att i Sverige måste man ha en bank. Vi svenskar älskar som sagt att bli av med våra fri och rättigheter. I mer civiliserade länder kan man få en check från sin arbetsgivare att hämta ut i kontanter.

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 16 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ingen pratar om varken kreditkort eller annat här, kan du hålla dig till ämnet herr viktigpetter?
Spelar ingen roll HUR pengarna flyttas.

• Gilla
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jo det är faktiskt bankernas fel
Hade inte Swedbank, Danske bank mfl hjälpt massa kriminella tvätta så hade vi inte haft det här jävla storbror ser dig övervakningen
Det kan jag hålla med om. Bankernas slarv är ju orsaken till åtstramning av reglerna.

• Gilla
leffeisala och 7 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vissa verkar vara väldigt bekväma med att banker (långt utanför deras lagstiftade krav på penningtvättskontroll) agerar någon slags extraförälder som ska kolla var jag lägger mina pengar på. Vilket ju är väldigt intressant.
"Rent mjöl i påsen"-doktrinen sitter djupt. Fast nu räckte det ju inte med rent mjöl i påsen.
Det krävdes 30 minuter i telefonkö för att få köpa en skrotfärdig bil (om jag hade märkt problemet tidigare). :)

Den här tråden är nog bara att ge upp och inse att folk som inte kan läsa trådstarten har förstört en till tråd.
Så vad gjorde du för att låsa pengarna?

Enl lf själva så får du överföra 150 000 kr via swish om du ringer telefonbanken och höjer gränsen.

Hittar inte maxbeloppet du talar om på överföring. Står säkert tillvägagångsätt om du ska högre än 50 som du snackar om och du har inte gjort det.

De andra bankerna beter sig likadant eller värre så du vet om det. HB var sju resor värre i vårt område. Där blev man förhörd om ett par tusingar och de trodde inte en trots man visade handskrivet kvitto.

LF är bästa banken enl mig, inga konstigheter att överföra pengar utan snack och vi överför rätt mycket pengar för en vanlig familj per månad.

• Gilla
Kirev och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vem är det som styr över kontanterna vi använder. Var kommer de ifrån och vilket värde har de? Pratar du av nationalbanksvaluta eller hemvävd valuta i ett nyliberalt utopia. Sådana som vill demontera nationalstater?

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vi har ju så klart sett till att i Sverige måste man ha en bank. Vi svenskar älskar som sagt att bli av med våra fri och rättigheter. I mer civiliserade länder kan man få en check från sin arbetsgivare att hämta ut i kontanter.
Det är rätt skönt att slippa ha ett par hundratusen i sedlar hemma.

Jag är extremt fri och har rättigheter till mina pengar och verkar inte ha dessa problemen med överflyttningar eller ta ut pengarna lite när jag vill.

Det jobbiga med sedlarna är när det är byte. Lycka till med att byta ut en halv miljon som ligger under kudden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Spelar ingen roll HUR pengarna flyttas.
Det gör det ju! Vi har länge haft gränser på kreditkort och swish, det nya är gränser på kontoöverföringar. Gränser som tillkommit eftersom åldringar inte klarar av att låta bli att bli lurade.

R Rkarlsson skrev:
Det jobbiga med sedlarna är när det är byte. Lycka till med att byta ut en halv miljon som ligger under kudden.
Civiliserade länder låter inte kontanter bli ogiltiga.

• Gilla
gufor02 och 6 till
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
Jag är extremt fri och har rättigheter till mina pengar och verkar inte ha dessa problemen med överflyttningar eller ta ut pengarna lite när jag vill.
Du märker inte problemet förrän man försöker använda pengarna på ett sätt som avviker från den extremt smala "normen". Att du är fri att göra vad du vill med pengarna på kontot är bara en chimär.

• Gilla
Peribe4 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.