Jag har en huvudsäkring som går ofta.
Finns det några andra fel än överbelestning som kan orsaka detta?

Det är ett gammalt hus och inkommande el går i luften från gatan till en krok på husgaveln. På stolpen vid gatan sitter elskåpet med elmätare och tre 25A huvudsäkringar. Sen sitter det tre "huvudsäkringar" till på insidan av husväggen innan det går vidare till tre olika centraler i huset (stort hus). Det är en av dessa på insidan som brukar gå ofta.

Har funderat på effektvakt till elpatron i pannan och den extra elvarmvattenberedaren, men jag tycker det är konstigt att det ska behövas då jag har 25A säkringar. Därför funderar jag på om det kan vara något annat fel.

Läste att dålig kontakt i centralen kan vara orsaken. Stämmer det? Tänker också på kablarna som hänger ute i ur och skur om det är dålig kontakt i kopplingen in till huset.
 
Om säkringarna går pga av ett fel så är det i så fall intermittent kortslutning någonstans, men troligast är ren överlast. Den gyllene frågan är då vilken märkström säkringarna i fördelningslådan på husväggen har, 16 A, 20 A? Om vi antar 16 A och att en och samma säkring brinner av lite lugnt i stilla så att ploppen bakpå sitter kvar och säkringen är varm så handlar det om en överlast på 20-25 A. Säkringen brinner av häftigt pga en kortslutning så kan den dels vara kall och dels brukar ploppen ramla bort.

Är anläggningen gammal kan det naturligtvis vara ide att se över den. Du kan börja själv med att kartlägga alla grupper och vilka förbrukare som finns på varje fas, speciellt då den problematiska fasen. Du kommer sannolikt att finna att det finns naturliga orsaker till att den säkringen löser. Hittar du ingenting misstänkt är det nog dags för en närmare inspektion och mätning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret. Säkringarna på insidan husväggen är 25/25/20 och det är en 25 A som brukar gå. Ja proppen som går är varm. Förstår bara inte hur det kan gå så mycket ström.
 
  • Gilla
ADER
  • Laddar…
Ser förresten att du Bo är från Molkom. Jag bor i Lindfors gamla skola straxt utanför Molkom.
 
  • Gilla
Sarawwrr
  • Laddar…
Kul, jag bor 3 km söderut.

Det låter här som varmgång i just den säkringen, annars borde 25 A-säkringen på stolpen också lösa ibland, och det är förhoppningsvis orimligt med en överlast på 40-50 A som krävs för att lösa en 25 A diazed :)

Bryt strömmen och kontrollera att det är god kontakt, skruvarna åtdragna, passdelen iskruvad ordentligt och inga svetsloppor i botten på passdelen.
 
med en strömtång kan du ju mäta hur många ampere varje fas drar, kanske är en fas helt enkelt överbelastad, kanske kan en elektriker trolla runt lite i gruppsäkringsskåpet och fördela lasten över faserna.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Usch, det såg inte alls bra ut i proppskåpet. Tur den sitter på tegelvägg. Ser värre ut i verkligheten. Bränt och porslinsringen runt var lös. Passdelen och kabelanslutningen glappar. Dock sitter kabeln fast i skruven. När jag skulle skruva bort passdelen för att göra ren gick porslinet sönder.
Kablarna på utsidan saknar helt eller delvis isolering.
Får bli ett samtal till elektrikern.
 
Redigerat:
Usch, tur att jag inte erbjöd mig åka dit o kolla ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Uhhh...den va go'...
 
tommib
Huga.... dags för en liten uppgradering kanske?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hm, synd att de inte bytte detta samtidigt som det drogs helt ny el i kök och badrum med en ny central med automatsäkringar.
 
Nu har elektrikern varit här. Ny kabel genom väggen och proppskåpet togs bort helt och ersattes med en skarvdosa. Det var ju de gamla huvudsäkringarna som inte fyller någon funktion längre då de nya huvudsäkringarna sitter i elskåpet på utsidan.
Känns skönt och tryggt att det är fixat.
Att gräva ner luftledningen vore väl också bra, men hade ingen lust att ta semesterkassan till det just nu.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Antikrundan.. Matning ska bytas, närmare 60 år gammal... Minst
 
Mikael_L
Men nu klarar det sig i 60 år till ... ;)

Nä du har rätt, en del rätt gamla prylar där, bäst att kolla till sakerna lite då och då.
Men det primära problemet tror jag var den usla bottenplattan i säkringshållaren som troligen orsakade en rejäl varmgång så att säkringen inte alls tålde speciellt hög last.

Det är nästan svårt att i ett hushåll uppnå de rejäla strömmar som krävs för att få en 25A att regelbundet bränna av. Det borde åtminstone bli väldigt dyra elräkningar.

Det är nog ändå en god idé att kolla hur mycket last som ligger på de olika säkringarna och balansera upp detta lite om det är mycket skevt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.