Byggahus.se

Huvudsäkring som går, laster som matas via andra laster....

1. A
    Medlem · Västra götaland · 2 110 inlägg

Arne999

Medlem
    Huvudsäkringen har vid några få tillfället gått och ja får då först lite "skummt beteende" och frågan är om det är så det är eller om det är felkopplat

Jag har en elpatron i accumulatortank 3faser

När huvudsäkringen går (vilket sannolikt har sammanfallit med att patronen är igång...) så åker ju 0-punkten i elpatronen upp på en potential och man kan ju då mata laster i fasen som gått via elpatronens motstånd. Ska det vara så?? Figuren illustrerar vad ja menar. Utritade säkringarna är alltså huvudsäkringarna. Går säkringen på fasen där R5 är inritat så får ju denna ström från en annan fas via elpatronen eftersom elpatronens 0punkt är svävande. Potentialen i punkten A åker ju upp.... hade 0an varit kopplad till patronens 0a hade det la varit lungt....

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 196 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är ett vanligt fenomen. Så man kan inte säga att det är fel i utförandet.

• Laddar…
  3. A

Arne999

Medlem
    Ok men det känns ju inte helt bra.... blir ju att allt som går på fasen som gått får havtafflig spänning, finns det inte risk att prylar går sönder? kylskåp? elketronik?

Är det ok att koppla in 0an då i elpatronen?

4. H

hempularen

Moderator
    Jo risk finns det nog, men de skall överleva underspänning. Om de sedan verkligen gör det är en annan femma.

Vet inte om det är lämpligt att koppla in nollan.

5. A
    Medlem · Stockholms län · 9 426 inlägg

Avemo

Medlem
    Om elpatronen är Y-kopplad så är det frågan om ett specialfall där det faktiskt går att göra något åt. Min varmvattenberedare är inkopplad på det viset. Ofta finns det laster inkopplade mellan två faser. Eller D-kopplade trefaslaster. Då går det inte att lösa så som du föreslår. Rätt lösning är att ha så dimensionerade huvudsäkringar och så fördelade laster att huvudsäkringarna aldrig går.

Med detta sagt tror jag inte att det är någon stor risk att saker går sönder på grund av underspänning. I alla fall inte fort. Och normalt är man hemma och använder elförbrukare när huvudsäkringen går.

6. A

Arne999

Medlem
    Problemet har la uppkommit när jag skaffat mig en en laddhybrid... drar ju 10A extra under många timmar. Växlat faser men ingen verkar vara bättre än den andra.

Ska man dimensionera för att kunna ha elvärme, tvätta, torktumla, ladda bilen, diska, duscha brygga öl, laga mat sammtidigt så får det la bli att gå upp till 32A :)

Va inne på att ha en fasväljare till ladduttaget men det dröjer ju innan man tjänat in dom huvudsäkringarna :)

7. A
    Medlem · Stockholms län · 9 426 inlägg

Avemo

Medlem
    Det kanske går att byta fas för något annat som drar mindre än 10 A. Då får du lite mer utrymme för laddaren.

Hemligheten är att inte göra allt detta samtidigt. Kan du inte starta laddaren med timer på natten när många andra laster är avstängda?

Det finns effektvakter som kan stänga av exempelvis elpatronen så att denna inte kan starta när det är för mycket annat igång.

8. A

Arne999

Medlem
    Jo men effektvakter kostar en slant och huvudsäkringen sitter i ett skåp på garaget medans patronen matas från central i huset och billaddaren från central i garaget.

Timer är la bästa lösningen kanske.

9. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 548 inlägg

-MH-

Medlem
    En lättare lösning är kanske att bara ladda med 8A eller tom 6A? Det finns ställbara laddkablar.
    Vad är det för uttag i bilen, typ1 (japaner, koreaner) eller typ2(europeer)?

10. A

Arne999

Medlem
    jo ja vet men det kostar ju oxå mer än lådor av huvudsäkringar :) 5k närmare bestämt om man ska ha en kabel som håller...

11. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 602 inlägg

GK100

Medlem
    Fördela om så du åtminstone får utrymme och kan timerstyra laddningen, att medvetet och återkommande överlasta så att huvudsäkringen går och dessutom nämna ordet "kostar" tyder på stort oförstånd. Och i din första fråga kan du ansluta nolla till patronen det är givetvis inget problem och förekommer ibland där man stegar effekten per fas. Att göra det för att komma undan ev problem med bakmatning pga kända andra brister är återigen oförstånd och det ska kanske "kosta".

• Laddar…
  12. A

Arne999

Medlem
    Ok jag tar åt mig vad du säger :). Men baserat på att det tidigare sagts att det är vanligt och sannolikt inga problem så såg ja väll inte vitsen med att lägga 5k på att eventuellt rätta till det.... Tack vare mitt förstånd så tog ja trots allt upp frågan för första början.

Timerstyrningen låter helt klart vettig och enkel att fixa.

13. H

hempularen

Moderator
    Du kanske kan sätta in en kontaktor som kopplar bort en fas till elpatronen. Som antingen styrs av att ladduttaget till bilen drar ström (fast det skulle kräva en del hempulsliknande jobb), eller som timerstyrs, så att när elbilens timer låter bilen laddas, så är denna fas till patronen urkopplad.

14. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 602 inlägg

GK100

Medlem
    Ja med timer och omfördelning kan du säkert fixa det bra. Och förståndig kan man ju som tur är vara på många skilda sätt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.