"Frågan är vad som kan kyla av bostadsmarknaden när inte ens coronans andravåg håller emot de stigande förväntningarna på prisuppgångar för bostadsrätter och villor, säger Örjan Hultåker."

Höjda räntor påverkade 2011, tror det skulle påverka idag också...
 
Själv tror jag att bästa tiden att köpa hus alltid har varit... :thinking:
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Som jag brukar säga:

Långsiktigt extremt låga räntor. (Jag binder tre år på 1,09 nu rätt oförhandlat)
Extremt stora stimulanspaket från centralbankerna
omvandling av vad folk söker för boende pga mer arbete hemifrån

Dessa tre faktorer driver priserna uppåt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Som jag brukar säga:

Långsiktigt extremt låga räntor. (Jag binder tre år på 1,09 nu rätt oförhandlat)
Extremt stora stimulanspaket från centralbankerna
omvandling av vad folk söker för boende pga mer arbete hemifrån

Dessa tre faktorer driver priserna uppåt.
Vi har också precis bundit 75% av våra lån på 3 år, 0,99% oförhandlat hos SBAB. Trodde aldrig jag skulle binda några bolån, men det var lite för bra för att låta bli. Vi har dessutom inga planer på att sälja de närmsta 20 åren, så det känns OK. Har kvar 25% på rörlig ränta 1,14% för att kunna vara flexibel.
 
Bostäder är precis som fonder. Det är supersvårt att ”timea” marknaden, och handlar mest om tur. Därav är det nästan alltid rätt tillfälle att köpa. Sannolikheten är ju att det istället bara blir dyrare ifall man väntar :p

även en rejäl dipp återhämtar sig inom några år. Stora krashen på 90-talet varade bara typ 5 år, sen var priserna tillbaka på topp.
 
J jocke31 skrev:
Vi har också precis bundit 75% av våra lån på 3 år, 0,99% oförhandlat hos SBAB. Trodde aldrig jag skulle binda några bolån, men det var lite för bra för att låta bli. Vi har dessutom inga planer på att sälja de närmsta 20 åren, så det känns OK. Har kvar 25% på rörlig ränta 1,14% för att kunna vara flexibel.
Har läst så många ränterapporter som visar att vi har en makroekonomisk förändring som kraftigt minskat kostnaden för pengar. Jag kan se att räntorna kanske sjunker mer. Men med dagens låga nivåer på sbab och en del andra banker är det väldigt tryggt att binda. jag förhandlade rejält i samband med husköpet och det visade sig att jag fick 1,09 då med. Så det här är bara fortsättingen på låga räntor.

Antar att ni har bra energiklass på huset för 0,99?
Det är det och belånignsgrad under 60% som verkar driva ner kostnaderna på SBAB

Äntligen så lönar det sig att ha en låg belånignsgrad (och vara en lägre risk för banken). Minns för ett par år sen då man fick 0,1 lägre ränta per miljon man lånade.....
 
Appendix Appendix skrev:
Har läst så många ränterapporter som visar att vi har en makroekonomisk förändring som kraftigt minskat kostnaden för pengar. Jag kan se att räntorna kanske sjunker mer. Men med dagens låga nivåer på sbab och en del andra banker är det väldigt tryggt att binda. jag förhandlade rejält i samband med husköpet och det visade sig att jag fick 1,09 då med. Så det här är bara fortsättingen på låga räntor.

Antar att ni har bra energiklass på huset för 0,99?
Det är det och belånignsgrad under 60% som verkar driva ner kostnaderna på SBAB

Äntligen så lönar det sig att ha en låg belånignsgrad (och vara en lägre risk för banken). Minns för ett par år sen då man fick 0,1 lägre ränta per miljon man lånade.....
Ja, vi tänkte likadant. Om man binder runt 1% så kan man knappast förlora jättemycket pengar jämfört med rörlig ränta, tänker jag.

Vi har energiklass C, vilket ger automatisk ränterabatt på 0,05%. Belåningsgraden är ca 65% om man utgår från inköpspriset, men ca 56% om man utgår ifrån marknadsvärdet. Vi köpte dock 2018 så belåningsgraden utgår väl från inköpspriset, dvs vi kan inte göra ny värdering och amorterar 1% idag. Däremot så kanske banken räknar med marknadspris när de sätter räntan?

Enligt SBAB:s kalkylator så stämmer vår ränta utifrån beloppen:
https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#/rantor

Ovan kan man själv enkelt räkna ut exakt vilken ränta man får. Vi har sålunda 0,15% lägre ränta på våra bundna lån jämfört med den delen som ligger på 3-månadersränta.
 
Lite intressant är (gällande SBAB) att man får lägst ränta om belåningsgraden är mellan 45 och 70%. Både under och över så stiger räntan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Lite intressant är (gällande SBAB) att man får lägst ränta om belåningsgraden är mellan 45 och 70%. Både under och över så stiger räntan.
Jasså. Så ser det inte ut nu när man kollar på deras hemsida
 
Appendix Appendix skrev:
Jasså. Så ser det inte ut nu när man kollar på deras hemsida
Det kanske skiljer sig åt beroende på storlek på lånet?
 
J jocke31 skrev:
Det kanske skiljer sig åt beroende på storlek på lånet?
Japp. Stora lån = låg ränta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.