1 482 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Hushållen tror att ROT-sänkningen ökat fusket
På konsumentens sida
· 3 252 inlägg
Många ser koppling mellan ökat svartarbete och sänkt ROT-avdrag, enligt färsk undersökning.
Du kan läsa artikeln här: Hushållen tror att ROT-sänkningen ökat fusket
Du kan läsa artikeln här: Hushållen tror att ROT-sänkningen ökat fusket
Rot-avdraget bör avskaffas helt och hållet!
Det bidrar inte till att hjälpa de som behöver att renovera eller bygga om/ut.
Det är en orättvis omfördelning av skattemedel som behövs på andra håll i samhället.
T ex får alla de som bor i hyresrätt inte nyttja detta men de ska vara med och finansiera
renoveringar som hade blivit av ändå.
T om gick det att få betalt för renoveringar på sembostäder på andra håll i världen!
Hur kan man motivera det?
För oss hantverkare har det gått att höja timdebiteringen då kunden inte är så känslig för några
kronor till på faktura före rot.
Omfördelning gör att det blir billigare ändå för kund då materialet sänks och timdebitering höjs.
Nej avskaffa detta försöksprojekt då det inte skapar något mervärde åt något håll, förutom de
som får stå för notan i form av sämre pensioner, vård och omsorg...
Det är en orättvis omfördelning av skattemedel som behövs på andra håll i samhället.
T ex får alla de som bor i hyresrätt inte nyttja detta men de ska vara med och finansiera
T om gick det att få betalt för renoveringar på sembostäder på andra håll i världen!
För oss hantverkare har det gått att höja timdebiteringen då kunden inte är så känslig för några
Omfördelning gör att det blir billigare ändå för kund då materialet sänks och timdebitering höjs.
Nej avskaffa detta försöksprojekt då det inte skapar något mervärde åt något håll, förutom de
Det är knappast någon som fått sänkt pension pga rotavdraget. Snarare är det så att efterfrågan på svarta tjänster minskar vilket i slutänden ger underlag för fler skattekronor. Dessutom påverkas det allmänna rättsmedvetandet i positiv rikining.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 884 inlägg
Skulle man inte kunna göra en djupare dykning i detta med ROT kontra svart arbete och se om det går att få fram något mer givande än enbart ett konstaterande att "utan ROT ökar svartarbeten"?
De flesta vet nog att det är så, men det kan ju vara lite andra faktorer som spelar in. Exempelvis:
* Man har gjort slut på bidraget för det här året.
* Arbetet är så litet att det blev enklare att Swisha över en femhundring istället för att fakturera en tusenlapp.
* Hantverkaren erbjuder svart betalning för att kunna konkurrera med andra hantverkare som dumpat priset eller använder arbetare som inte ställer krav på lön.
* Brist på säsongsberoende jobb att hantverkaren erbjuder sig själv för svarta pengar för att få in pengar.
* Det kanske är några enstaka småjobb som hantverkaren tar betalt svart för medan hundratals jobb finns bokförda.
Jag vill inbilla mig att svart betalning inte enbart är som en sorts protest mot staten inte sponsrar renoveringar, att det finns andra faktorer som spelar in men som i slutändan inte syns utan bara redovisas som "uppskattad förlorad skatteintäkt".
Sen finns det andra funderingar från min sida. T.ex:
* Vilket är en större förlustaffär för staten, de uppskattat antalet svarta betalningar eller att staten betalar för arbetstiden för vissa yrken?
* Hur mycket har hantverkarpriserna påverkats sedan ROT infördes och hur har det påverkats sedan ROT minskade?
* Hur uppskattar man den förlorade skatteintäkten på svarta arbeten? Utgår man från att en snickare som kör Ferrari måste ha tagit emot svarta pengar för att en sådan summa inte finns bokförd eller låter man SIFO göra en undersökning där de frågar folket vad de tror?
De flesta vet nog att det är så, men det kan ju vara lite andra faktorer som spelar in. Exempelvis:
* Man har gjort slut på bidraget för det här året.
* Arbetet är så litet att det blev enklare att Swisha över en femhundring istället för att fakturera en tusenlapp.
* Hantverkaren erbjuder svart betalning för att kunna konkurrera med andra hantverkare som dumpat priset eller använder arbetare som inte ställer krav på lön.
* Brist på säsongsberoende jobb att hantverkaren erbjuder sig själv för svarta pengar för att få in pengar.
* Det kanske är några enstaka småjobb som hantverkaren tar betalt svart för medan hundratals jobb finns bokförda.
Jag vill inbilla mig att svart betalning inte enbart är som en sorts protest mot staten inte sponsrar renoveringar, att det finns andra faktorer som spelar in men som i slutändan inte syns utan bara redovisas som "uppskattad förlorad skatteintäkt".
Sen finns det andra funderingar från min sida. T.ex:
* Vilket är en större förlustaffär för staten, de uppskattat antalet svarta betalningar eller att staten betalar för arbetstiden för vissa yrken?
* Hur mycket har hantverkarpriserna påverkats sedan ROT infördes och hur har det påverkats sedan ROT minskade?
* Hur uppskattar man den förlorade skatteintäkten på svarta arbeten? Utgår man från att en snickare som kör Ferrari måste ha tagit emot svarta pengar för att en sådan summa inte finns bokförd eller låter man SIFO göra en undersökning där de frågar folket vad de tror?
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Tycker ändå att de flesta vill ha rotavdrag...
Visst har frågan om svart betalning ökat efter sänkningen. Jag säger till kunden att det blir samma pengar, och skickar hellre en faktura.
Ingen har hitintills sagt emot...
Visst har frågan om svart betalning ökat efter sänkningen. Jag säger till kunden att det blir samma pengar, och skickar hellre en faktura.
Ingen har hitintills sagt emot...
ROT kommer att försvinna samma dag som vi har kontantfritt samhälle, att det skulle vara konjunkturverktyg är bullshit.
Swish funkar inte i längden, då återstår Bitcoin. Blir Bitcoin alltför etablerat så kanske de blir tvungna att låta ROT vara kvar.
Swish funkar inte i längden, då återstår Bitcoin. Blir Bitcoin alltför etablerat så kanske de blir tvungna att låta ROT vara kvar.
Den där logiken får jag inte ihop?End skrev:
Snarare är det så att det kontantfria samhället, vilket jag vid alla makter hoppas att vi aldrig får, plockar ju snarare bort förutsättningarna för svarthandel.
Bitcoin och swish förutsätter tillgång till internätet, ett landsomfattande strömavbrott ett par dygn och du är rökt.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 438 inlägg
Det var nog just det End menade, när det finns kontroll på alla pengar så behövs inget som försöker motivera folk att inte betala svart, dvs ROT behövs inte. Därmed inte sagt att jag håller med eftersom det finns andra sätt att betala svart, t.ex. betala hantverkarens inköp på ICA, semesterresa eller familjens andra bil för sånt är inte så lätt att för myndigheter att hitta eller komma åt.Fotografen skrev:
Ägarna till hyresfastigheter får göra avdrag för sina renoveringar.R Ronekma skrev:Rot-avdraget bör avskaffas helt och hållet!
För min del så blev det en hel del svart när roten sänktes.
Med bostad avses utrymme som köparen använder och äger helt eller till väsentlig del för boende inom EES-området. Till bostaden räknas även garage, förråd och tvättstuga. Även fritidshus eller stuga som din köpare äger räknas som bostad. Gemensamhetsutrymmen i flerfamiljshus, exempelvis gemensam entré och trappuppgång räknas inte som bostad. Din köpare kan inte få rotavdrag för arbete som utförs:maxmsm skrev:
- i bostad som hyrs eller
- arrenderas eller
- utförs i en kooperativ hyresrätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tror ni att detta kan bli ett fint IKEA-kök?
Kök -
Sätta gles.. vad tror ni?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är temperaturlagarna för kommunalt kranvatten? Tror något är fel.
Vatten & Avlopp -
Byta kopplingsplint till wago. Är för trött för att fatta tror jag 🤷
El -
Hushållen tror att nu är bästa köptillfället
Artikelkommentarer