Tack för era synpunkter. Ett vite på 1 procent låter vettigt.
 
A
E epw skrev:
Nu missförstår du mig. Jag menar bara att jag har svårt att tro att en entreprenör som varit i branschen dom 3 senaste åren och inte styr över exakt alla sina led skriver ett vitesavtal på några större summor. Då skulle jag tro att enteprenören isåfall väljer att ta kraftig höjd för detta.

Beträffande vitet. Vad anser du att denna summa ska grundas på?
osäker om jag uppfattar frågan korrekt, men jag anser att vitet ska baseras på entreprenadsumman och inget annat.
 
Om jag vore byggare så skulle jag inte våga skriva avtal med speciellt höga vitesbelopp idag. Materialtillgången är alltför darrig. Vi har både effekter av pandemin, kriget, och nedstängningen av kalkbrytningen på Gotland som kommer skapa osäkerhet under lång tid.
 
wildeside
H hempularen skrev:
Om jag vore byggare så skulle jag inte våga skriva avtal med speciellt höga vitesbelopp idag. Materialtillgången är alltför darrig. Vi har både effekter av pandemin, kriget, och nedstängningen av kalkbrytningen på Gotland som kommer skapa osäkerhet under lång tid.
Allt går att avtala om i ett kontrakt, det är bara skriva in klausuler om materialtillgång, prisökningar m.m. så jag förstår inte den problematiken idag.
Värre var det för dom stackars utförare av entreprenader som redan skrivit avtal innan kaoset bröt ut, många av dom går på knäna, gjorde konkurs, la ner sina företag m.m.
Idag friskrivs det och avtalas om materialpris ökningar m.m. i förebyggande syfte.
 
Kan väl inte finnas någon vettig byggare idag som tar jobb med risk för vite?
 
H hempularen skrev:
Om jag vore byggare så skulle jag inte våga skriva avtal med speciellt höga vitesbelopp idag. Materialtillgången är alltför darrig. Vi har både effekter av pandemin, kriget, och nedstängningen av kalkbrytningen på Gotland som kommer skapa osäkerhet under lång tid.
Måste väl som sagt gå att ha med en "force majeure"-klausul, dvs beträffande saker som ligger bortom entreprenörens möjlighet att påverka.
 
wildeside
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan väl inte finnas någon vettig byggare idag som tar jobb med risk för vite?
Några finns det är inblandad i 17 projekt just nu där alla har risk för vite inklusive ja så då blir det väll 18 st.
Plus 1 entreprenör som håller på som bäst att resa vårat nya hus privat.
 
A
H hempularen skrev:
Om jag vore byggare så skulle jag inte våga skriva avtal med speciellt höga vitesbelopp idag. Materialtillgången är alltför darrig. Vi har både effekter av pandemin, kriget, och nedstängningen av kalkbrytningen på Gotland som kommer skapa osäkerhet under lång tid.
Är väl snarare viktigare nu än någonsin att arbeta med höga vitesbelopp alternativet med skadestånd är väl värre?

Pandemi, krig etc. regleras ju på helt andra sätt i avtal och är frikopplat från vite, så ser inte problemet.
 
A Aunty skrev:
Är väl snarare viktigare nu än någonsin att arbeta med höga vitesbelopp alternativet med skadestånd är väl värre?

Pandemi, krig etc. regleras ju på helt andra sätt i avtal och är frikopplat från vite, så ser inte problemet.
Den nuvarande situationen orsakar stora störningar i materialförsörjning, utan att man ser direkta kopplingar pandemi, krig osv. Kvalar inte alltid in under force majeur.
 
A Aunty skrev:
Är väl snarare viktigare nu än någonsin att arbeta med höga vitesbelopp alternativet med skadestånd är väl värre?

Pandemi, krig etc. regleras ju på helt andra sätt i avtal och är frikopplat från vite, så ser inte problemet.
Varför ska du ha ett högt vite just nu då om du inte ser problemet?
 
A Aunty skrev:
osäker om jag uppfattar frågan korrekt, men jag anser att vitet ska baseras på entreprenadsumman och inget annat.
Kan du bara förtydliga detta för mig som inte varit i farten av att bygga något helt hus, vad är entreprenadsumma vs kontraktsumma? (antar att det senare är det vi avtalat om att det skall kosta, men även detta är väl inte alltid möjligt att veta när man börjar).
Va summan 1% per försenad vecka?
^^ gäller detta fram till besiktning eller räknar du in färdigställande tiden av åtgärder här med? (vilket jag antar eller att även detta borde regleras annars då man hör historier om åtgärder som aldrig sker eller tar månader).
 
wildeside
T TypRätt skrev:
Kan du bara förtydliga detta för mig som inte varit i farten av att bygga något helt hus, vad är entreprenadsumma vs kontraktsumma? (antar att det senare är det vi avtalat om att det skall kosta, men även detta är väl inte alltid möjligt att veta när man börjar).
Va summan 1% per försenad vecka?
^^ gäller detta fram till besiktning eller räknar du in färdigställande tiden av åtgärder här med? (vilket jag antar eller att även detta borde regleras annars då man hör historier om åtgärder som aldrig sker eller tar månader).
Kontraktsarbetena får tidigast påbörjas 2022 – 04 – 25
Kontraktsarbetena ska senast påbörjas 2022 – 05 – 16
Kontraktsarbetena ska – om inte entreprenören har rätt till
tidsförlängning – vara färdigställda och tillgängliga för
slutbesiktning
2022 – 06 – 17
Så efter 20220617 börjar vitet ticka
 
A
D Danne213 skrev:
Varför ska du ha ett högt vite just nu då om du inte ser problemet?
folk försöker utnyttja situationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.