Efter att jag kluvit den mängd ved som ryms i en skottkärra stängdes motorn på min nya maskin av och började ryka.

Jag tro att jag körde motorn åt rätt håll.

Säkringarna till trefasen gick och när jag bytt dem så gick maskinen inte att starta, och säkringarna gick igen när jag försökte.

Jag har köpt maskinen på postorder och är inte alls sugen på att skicka tillbaks den.

Jag får lov att erkänna att jag klöv en ovanligt elak kubb när maskinen la av.

Jag hoppas på att om motorn får svalna tills i morgon kanske den går att starta igen.

Men om den är förstörd så undrar jag vad ni tycker om idén att lämna in maskinen på en firma och byta motorn? Helst till en bättre och starkare motor. Om ni tror vet om det går att göra så?

Trädstam skadad och brutet, ligger på grönt gräs, möjlig stormskada eller trädfällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädved, vedklyv, hjulbår, skottkärra, plastdunkar, utedag, skymningssol, vedstapel, gräsmatta, redskap.
Skapa konto

• Gul vedklyv utomhus bredvid stubbe, soligt väder, delvis synligt hus, gräs, trädgårdsslang, skymning.
    Skapa konto
Har du köpt den från Kina? Annars är det ju reklamation och du skall inte behöva betala något.

• Gilla
  • Älska
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Har du köpt den från Kina? Annars är det ju reklamation och du skall inte behöva betala något.
Jag vet ju egentligen att du har rätt. Den är säkert från kina men jag har köpt den genom ett svenskt företag. Jag är dock inte säker på att dom fortfarande finns. Jag får väll försöka leta fram följesedeln och ta red på om dom fortfarande finns. Det var bara några månader sedan jag köpte den så garantin gäller ju.

Redigerat:
U
Oroande när du säger att den började ryka. kolborstmotor? går ju garanterat att laga om man är lite händig. Förhoppningsvis är de en bimetallbrytare i, de har jag i min gamla vedklyv, men att den rök tyder inte riktigt på de tyvärr.

• Gilla
rillethedude och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Oroande när du säger att den började ryka. kolborstmotor? går ju garanterat att laga om man är lite händig. Förhoppningsvis är de en bimetallbrytare i, de har jag i min gamla vedklyv, men att den rök tyder inte riktigt på de tyvärr.
Jag vet inte vad en kolborstmotor är eller vilken typ av motor det sitter på maskinen.

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Motorskyddet borde ha löst ut.
Bild?

• Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Motorskyddet borde ha löst ut.
Bild?
Hur ser jag det?

Det sitter väl något du startar klyven med?
Där skulle jag titta.

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Där skulle jag titta.
Industriell knapp panel med röd stoppknapp, grön startknapp på gulfärgad maskin.
Skapa konto

Där skulle jag titta.
Du menar att det skulle vara en knapp att trycka på eller något liknande?

Jag har letat och hittar inget.

• Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
Startknappen åker tillbaka när skyddet löser ut, så någon extra knapp finns inte.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Startknappen åker tillbaka när skyddet löser ut, så någon extra knapp finns inte.
Men det går inte att starta motorn och säkringarna går när jag försöker.

Bästa svaret

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Efter att jag kluvit den mängd ved som ryms i en skottkärra stängdes motorn på min nya maskin av och började ryka.

Jag tro att jag körde motorn åt rätt håll.

Säkringarna till trefasen gick och när jag bytt dem så gick maskinen inte att starta, och säkringarna gick igen när jag försökte.
Efter den beskrivningen behöver du knappast felsöka mer motorn verkar rejält bränd. Även det du visar på senaste bilden med start-stopp knapparna pekar lite mot att du inte har ett konventionellt motorskydd där det är typiskt en nollspänningsutlösare. Man räknar ibland med att det bara körs under uppsikt i såna här fall men ett skydd är givetvis bra ändå så om du får den fixad så komplettera med det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag får hålla mig till tåls till på måndag för inte ska en vedklyv gå sönder bara för att man stöter på en elak kubb efter tio minuter.

Nej din klyv är ju hydrauliskt driven så rätt utfört ska den skyddas av tex någon tryckbegränsande överströmmningsventil. Motorn för pumpen ska i princip kunna gå på full last då under lång tid och problemet i stället blir överhettad olja om man kör för hårt och länge. Du har säkert en enkel kugghjulspump där så om du kör motorn baklänges ger den dålig kapacitet så det självmarkerar och lastar inte heller motorn felaktigt.

• Gilla
ErlingN och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.