Hej,

Jag ska dela av ett större rum till två rum och den nya dörren har modulmått 9x21.
Behöver karmdjupet vara exakt lika stort som djupet på väggen?

Jag räknar med att den nya väggens djup blir ca 10,4 cm och den byggs upp med 45x70 reglar, OBC 11mm och gipskiva 6mm, dvs: 6mm + 11mm + 70mm + 11mm + 6mm.

Tacksam för era tips!

Mvh/Jesper

Nej, du salar på karmen innan du sätter foder. Finns också foder med salning men då gäller det såklart att djupet på den salningen stämmer.

Karmen måste antingen vara lika djup som väggen eller grundare, är den grundare får man sala på med list i rätt tjocklek tills man kommer upp i samma tjocklek som väggen. För att dörrfodren ska sitta snyggt mellan väggen och karmen måste väggen och karmen linjera i djupet.

För övrigt så hade jag använt vanlig 13mm gipsskiva istället för 6mm. Då får du 118mm totalt vilket är ett standard tjocklek på karmar. Till exempel: https://www.k-rauta.se/produkt/karm-swedoor-118mm-9x21-vit-ospikad/7393993031902.

Finns också flex karmar som kan ta upp lite diff mellan vägg och karm.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...wNSF-V4G0KXesSBPgcnTdKsUkQbofq1waAsV9EALw_wcB

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Kolla in swedoor flexikarm.

• Hand installerar vit Swedoor Flex+Karm dörrkarm vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan med fördel ha karmen ett par mm tunnare än väggens tjocklek. Jag tycker iaf det är en fördel när fodren sen ska dit.

....ett par mm?

blir det inte klurigt att hitta en passande bit att fylla ett utrymme på bara typ 4mm?

D Derbyboy skrev:
....ett par mm?

blir det inte klurigt att hitta en passande bit att fylla ett utrymme på bara typ 4mm?
Om T.ex. väggen är 102 och karmen är 100mm så är den felmarginalen att föredra, det var det jag menade.

Ah ok, kör du lite fogmassa då?

Ett annat alternativ kan ju också vara att använda sig av smyglister mellan karm och foder, om diffen bara är några mm.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ah ok, kör du lite fogmassa då?
Nej, den marginalen klarar fodren.

Jag planerar själv för att sätta in nya dörrar.

hade kört på flexkarmen från swedoor om nu inte deras foder hade varit på 65mm. Vill ha smal foder.

B bearmaniac skrev:
Ett annat alternativ kan ju också vara att använda sig av smyglister mellan karm och foder, om diffen bara är några mm.
Ja eller limma en lite trekantslist skulle ju också funka.

Det var nog kvartsstav jag menade

• Vit kvartslist 10x10x2500mm ligger mot en ren bakgrund med produktbeskrivning och recensionsstjärnor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.