Mina fönsterbräden har blivit så fula pga fuktiga blomkrukor. Nu vill jag fräscha till dem då vi renoverar i rummet. Jag vet ej vad det är för material i dem? De väger rätt mycket så de är av någon slags sten eller cement.
 
  • Fönsterbräde av sten eller cement med fuktfläckar på en vit stol vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckat och skadat fönsterbräde i sten eller cement ligger på ett bord under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som vanligt, lerfat och dom fuktar igenom, katastrof om sådan står på ett trägolv. Dom ser målade ut och det enda som kan göras tror jag, är att slipa av ytan och måla om. Att försöka göra något annat blir nog svårt.
 
Efter en snabb googlesökning för att bekräfta misstanken så skulle jag nog säga att det är Eternit(Asbest) fönsterbänkar.
Köp Våtslippapper, ta ut dom, på med en p3mask, blomspruta med vatten så att allt är fuktigt när ni slipar.
Tror inte ni ska behöva grundfärg när dom redan är målade men det är kanske säkrast att grunda ändå, på med färg och sedan klarlack i ett par lager så ytan blir lätt att hålla ren.

Asbest och eternit är jättebra material för vad det används till, dammet är dock ett stort problem, så se till att dammet inte kan spridas och fönsterbänkarna kan användas för alltid.
 
  • Gilla
Liz57 och 1 till
  • Laddar…
Sökte lite själv och fann i princip lika kulör på ovansidan och våffelmönster på undersidan, så gör som sägs, det är inget livsfarligt och klarlacka även undersidan. Sen dit med dom igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.