data55 data55 skrev:
Båda uppgifterna är ju koppla 3st sladdar rätt så varför skulle det ena vara tillåtet men inte det andra?
Ja så kan det kännas, byta automatsäkring i centralen borde i så fall också vara tillåtet.
Jag tror att Elsäkerhetsverket försöker dra gränsen där du som lekman inte förändrar den fasta installationen vid ett ingrep. Vilket jag tycker man gör vid fast anslutning av ny maskin med anslutningskabel, i många fall är det trefas framdraget i dosorna där anslutningskabel ska anslutas så förvirringen blir större för många som aldrig har sett insidan på en dosa.
Med det sagt klarar inte alla byta ett ens ett eluttag själv.

• Gilla
Belastar och 1 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Båda uppgifterna är ju koppla 3st sladdar rätt så varför skulle det ena vara tillåtet men inte det andra?
Du beskriver två helt olika saker. Att byta ett uttag går inte att jämföra med att ansluta en maskin. Det handlar om mer än att bara dra åt några skruvar.

Ett vanligt vägguttag är avsett för normala gruppledningar avsäkrade med 10 till 16 A. Uttaget i sig har en viss max effekt.

För att ansluta en maskin av något slag måste man själv se till att ledningen är dimensionerad för det.

Det kan ses som hårklyveri, och det är sant, men någonstans måste man välja att dra gränsen. Man ska inte försöka se någon större logik bakom det.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Som de andra säger, måste man ju dra gränsen någonstans. I själva verket är reglerna ändå ganska generösa, kan jag tycka ibland. Jag menar att säkert hälfen av alla husägare absolut inte han kunskap och händighet nog, för att göra några elkopplingar överhuvudtaget.
På samma sätt är det många som har kunskap som sträcker sig betydligt längre än vad reglerna säger. Då tycker jag att man får använda sitt sunda förnuft. Känner du exempelvis till allt om olika uppsäkringar och kabelareor etc, så du helt på det klara vad du gör. Så är det ju ingen som kommer att sätta dit dig för "hempulande" om du gör en fast anslutning i en dosa. Det räcker absolut inte veta hur man gör saker. Det viktigaste är att veta varför man gör det på så sätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Ja så kan det kännas, byta automatsäkring i centralen borde i så fall också vara tillåtet.
Jag tror att Elsäkerhetsverket försöker dra gränsen där du som lekman inte förändrar den fasta installationen vid ett ingrep. Vilket jag tycker man gör vid fast anslutning av ny maskin med anslutningskabel, i många fall är det trefas framdraget i dosorna där anslutningskabel ska anslutas så förvirringen blir större för många som aldrig har sett insidan på en dosa.
Med det sagt klarar inte alla byta ett ens ett eluttag själv.
Automatsäkring har väl skenor, B/C karaktär och annat som kan gå fel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du beskriver två helt olika saker. Att byta ett uttag går inte att jämföra med att ansluta en maskin. Det handlar om mer än att bara dra åt några skruvar.

Ett vanligt vägguttag är avsett för normala gruppledningar avsäkrade med 10 till 16 A. Uttaget i sig har en viss max effekt.

För att ansluta en maskin av något slag måste man själv se till att ledningen är dimensionerad för det.

Det kan ses som hårklyveri, och det är sant, men någonstans måste man välja att dra gränsen. Man ska inte försöka se någon större logik bakom det.
Säkringen finns ju för att säkra rätt kabelarea, det är ju inte UK där säkring sitter i kontakten.

Utan att ha data på det så skulle jag säga att det är 100ggr vanligare att någon sätter i vattenkokare, micro och våffeljärn i samma säkring grupp än att någon kopplar in en fast 16A installation i 10A ledning. Det finns ju inte heller något som stoppar mig ifrån att koppla in 16A ugn med schucko i ett 10A uttag.

• Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Jag tror, som fler varit inne på, att det handlar om att gränsen måste finnas någonstans.

OM "inkoppling" maskin till dosa betyder att ex. koppla bort en bef. tvättmaskin som är fast inkopplad, och koppla in en ny på exakt samma sätt. Då är det i princip samma sak som att byta ett bef. uttag mot ett nytt. Och borde kunnat vara tillåtet.

Men OM det ex. finns en anslutningsdosa i badrummet och du vill koppla in en tvättmaskin till den. Så är det något helt annat. Första faran är antagandet att den är avsedd för tvättmaskin. Den kanske var avsedd för ett bubbelbadkar med värmeelement som går på 400V (visserligen är nog just det osannolikt). Dosan kanske av någon anledning aldrig blivit komplett installerad.

I fallet där du inte byter ut en bef. maskin, så tar du i drift en del av elsystemet som ev. inte varit i drift tidigare. Då måste man göra kontroller före driftsättning. Ex. kontrollera att jordledaren är korrekt inkopplad hela vägen till centralen. Att det du uppfattar som en fas och nolla i dosan är det, inte två faser (400V).

Anslutningsdosor för tvättmaskin är rätt ofta matade med 2 eller 3- fas. Skall du koppla in en enfas maskin så gäller det att förstå hur den skall kopplas, om man inte kan "kopiera" hur en tidigare maskin var kopplad. Även det en nivå mer kunskap som krävs, jämfört med att byta ett bef. uttag.

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Säkringen finns ju för att säkra rätt kabelarea, det är ju inte UK där säkring sitter i kontakten.

Utan att ha data på det så skulle jag säga att det är 100ggr vanligare att någon sätter i vattenkokare, micro och våffeljärn i samma säkring grupp än att någon kopplar in en fast 16A installation i 10A ledning. Det finns ju inte heller något som stoppar mig ifrån att koppla in 16A ugn med schucko i ett 10A uttag.
Men dina sista exempel är ju egentligen inte farligt. Det är ju bara att det inte kommer att fungera, då säkringen går hela tiden. Farligt blir det när man inte förstår att högre uppsäkringar, kräver högre kabelareor. Vid 16-25A blir en vanlig 1,5mm2 kabel så varm att det kan börja brinna, innan säkringen går.
I ett vanligt vägguttag är nästan omöjligt att göra fel på så vis. Till dosor av olika sorter, är det inte ovanligt att det är uppsäkrat till 16A. Tar man då ström från denna, och inte känner till allt om säkringsstorlek kontra kabelarea, så kan det få förödande konsekvenser.

A AG A skrev:
Men dina sista exempel är ju egentligen inte farligt. Det är ju bara att det inte kommer att fungera, då säkringen går hela tiden. Farligt blir det när man inte förstår att högre uppsäkringar, kräver högre kabelareor. Vid 16-25A blir en vanlig 1,5mm2 kabel så varm att det kan börja brinna, innan säkringen går.
I ett vanligt vägguttag är nästan omöjligt att göra fel på så vis. Till dosor av olika sorter, är det inte ovanligt att det är uppsäkrat till 16A. Tar man då ström från denna, och inte känner till allt om säkringsstorlek kontra kabelarea, så kan det få förödande konsekvenser.
Är det inte samma problem med 16A uttag och koppla in 2 st våffeljärn på 3000w via ett grenuttag med 1.5mm2 ledning. 16A uttag är ju vanlig för ugn och finns ibland på andra ställen också.

Sen så får man ju montera skarvsladd. Då kan man ju ta fel och använda 0.75mm2 till 10A. Är ju ingen skillnad på att dimisionera en skarvsladd fel som att göra fast anslutning fel.

Redigerat:
data55 data55 skrev:
Om du vill komma framåt i tråden så hoppa över ord som "ju", "väl" etc och försök istället förstå vad vi skriver. Om du tror att säkringen är det enda som skiljer här så behöver du tänka om.

Om du vill ansluta någonting fast, då är det JU lämpligt att man har koll på vad anslutningspunkten kan leverera så att apparaten kommer att fungera som tänkt. Ström, spänning och antalet faser, huvudsäkringar uppströms etc med tanke på apparatens drift. Till detta kommer praktiska moment med olika slags anslutningsdosor, areor och typ av ledare mm. Det kräver helt enkelt ett snäpp högre kunskaper än att byta ett befintligt uttag. Fast anslutning är också något som krävs istället för uttag i speciellt utsatta områden som t.ex badrum, detta för att man bl.a menar att fast anslutning av en yrkesperson och efterföljande kontroll ger en högre säkerhet. Försök inte alltså jämföra det med ett uttag.

Sedan om det är relevant i en enfamiljsbostad kan man diskutera, men det finns en skillnad.
Om gränsen ska dras precis där i en bostad kan också diskuteras. Det har vi redan gjort i långa trådar otaliga gånger på forumet.

data55 data55 skrev:
Sen så får man ju montera skarvsladd. Då kan man ju ta fel och använda 0.75mm2 till 10A. Är ju ingen skillnad på att dimisionera en skarvsladd fel som att göra fast anslutning fel.
Och varför får man det då? Jo därför att det inte är förbjudet.
Varför det då? Jo därför att behörighetsreglerna upphör vid anslutningspunkten.
Är det då fritt att koppla en lampsladd till ugnen? Nej, underförstått tror man på att människan har ett litet mått av intelligens.

Sedan är det så att en lampsladd med arean 0.75 mm² faktiskt tål 10 A utan problem. Men det en synlig sladd. Skulle du våga stoppa in den i väggen? Ser du skillnaden i mekanisk motståndskraft mellan en lampsladd och en installationskabel?

• Gilla
Modski och 4 till
  • Laddar…
Anslutningskablar tål att vara "ett snäpp" klenare än tumregeln om 10A för 1,5 kvmm. En lös sladd får bättre kylning.

I den fasta installationen finns en risk att en mindre kunnig, har ett uttag som är matat med 2,5, säkrat 16A, eller ännu värre 4 kvmm och 20A. Och sedan ansluter apparater med 0,75 kvmm lampsladdar.

Det finns helt enkelt fler möjliga fel jämfört med att byta ett uttag. Men som jag skrev högre upp. Om det gäller att byta ut en fast inkopplad apparat mot en annan fast inkopplad apparat av samma/liknande sort, så är det nog ungefär lika stor/liten risk för fel, som om du byter ett uttag.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och varför får man det då? Jo därför att det inte är förbjudet.
Varför det då? Jo därför att behörighetsreglerna upphör vid anslutningspunkten.
Är det då fritt att koppla en lampsladd till ugnen? Nej, underförstått tror man på att människan har ett litet mått av intelligens.

Sedan är det så att en lampsladd med arean 0.75 mm² faktiskt tål 10 A utan problem. Men det en synlig sladd. Skulle du våga stoppa in den i väggen? Ser du skillnaden i mekanisk motståndskraft mellan en lampsladd och en installationskabel?
Jag frågade om ifrån anslutningsdosa till maskinen så ingenting kommer att dras i väggen. Vad jag menar att det krävs lika mycket intelligens att välja skarvsladd som att välja fast ansluten sladd.

Dvs byta uttag + montera skarvsladd på maskin innehåller alla moment och faror som att skruva fast sladden direkt i väggen.

data55 data55 skrev:
Jag frågade om ifrån anslutningsdosa till maskinen så ingenting kommer att dras i väggen. Vad jag menar att det krävs lika mycket intelligens att välja skarvsladd som att välja fast ansluten sladd.

Dvs byta uttag + montera skarvsladd på maskin innehåller alla moment och faror som att skruva fast sladden direkt i väggen.
Det lite märkliga i din fråga, är ju att du inte ens har erfordelig kunskap för att koppla ett vägguttag ens. Att då börja undra varför man inte får göra än mer kunskapskrävande arbeten blir ju lite konstigt.

• Gilla
G.L. och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror, som fler varit inne på, att det handlar om att gränsen måste finnas någonstans.

OM "inkoppling" maskin till dosa betyder att ex. koppla bort en bef. tvättmaskin som är fast inkopplad, och koppla in en ny på exakt samma sätt. Då är det i princip samma sak som att byta ett bef. uttag mot ett nytt. Och borde kunnat vara tillåtet.

Men OM det ex. finns en anslutningsdosa i badrummet och du vill koppla in en tvättmaskin till den. Så är det något helt annat. Första faran är antagandet att den är avsedd för tvättmaskin. Den kanske var avsedd för ett bubbelbadkar med värmeelement som går på 400V (visserligen är nog just det osannolikt). Dosan kanske av någon anledning aldrig blivit komplett installerad.

I fallet där du inte byter ut en bef. maskin, så tar du i drift en del av elsystemet som ev. inte varit i drift tidigare. Då måste man göra kontroller före driftsättning. Ex. kontrollera att jordledaren är korrekt inkopplad hela vägen till centralen. Att det du uppfattar som en fas och nolla i dosan är det, inte två faser (400V).

Anslutningsdosor för tvättmaskin är rätt ofta matade med 2 eller 3- fas. Skall du koppla in en enfas maskin så gäller det att förstå hur den skall kopplas, om man inte kan "kopiera" hur en tidigare maskin var kopplad. Även det en nivå mer kunskap som krävs, jämfört med att byta ett bef. uttag.
Detta problemet existerar också för Perliex uttag. Reglerna säger 16A uttag får man byta inte om det är en eller 3 faser.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-vagguttag/

data55 data55 skrev:
Nej, se mina tidigare svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.