B
Gör tre större tillbyggnader på huset som omfattar bla nytt kök, badrum, wc och sovrum. Vi inser att vi kanske behöver begränsa oss och inte färdigställa allt innan vi flyttar tillbaka från vårt tillfälliga boende. Vi har redan ett fungerande badrum i huset så i praktiken skulle det inte vara ett problem om tex inte varken badrum eller wc gjordes klart.

Frågan är hur pass klara dessa behöver vara för att vi ska kunna få ett slutbesked istället för interimistiskt slutbesked. räcker det med att gipsa väggar, lägga spånskiva provisoriskt på golv och sedan ställa in en wc som ansluts till vatten provisoriskt och säga att wcn är klar? Eller behöver vi även färdigställa ytskikt med tätskikt osv?

Förstår att krav på tex tillgänglighet ska uppfyllas inom slutbesked, men vad mer?
 
Bygglovet ska följas, säkerheten ska vara färdig och funktionerna.

Tätskiktet kan du göra klart men inte ytskiktet kanske? Fråga din KA och din inspektör.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
O
Ja, det är nog väldigt olika hos kommunerna. Fråga lite om var gränsen går ich lägg fram önskat scenario.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Dett är nog bara kommunen som kan svara på detta. Ofta är den som ska ge slutbesked enklare att förhandla med än dem som behandlar bygglovet.
Förklara situationen så lär det lösa sig. Är det ens krav på att man inte bor kvar medans renovering pågår är frågan jag skulle ställa mig.
 
Ironiskt nog får du renovera och bo i kaoset men för slutbesked så ställs andra krav.
Men vad jag kommit fram till så är det okej att inte satt upp lister.
Gipsskivor i kök. Sovrum. Hall. badrum ska vara på plats. Andra rum kan de acceptera att de inte är monterade.
Husets skal ska fungera. Ventilation mm
Hängande el från uttag är nix nej
Samma med exponerad isolering i de utrymme som är tillgängliga.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.