Vi har köpt ett hus (ej flyttat in så kan inte kolla något än) där besiktningsmannen anmärkte på att en del av källargolvet, som för övrigt nu också är boyta, var byggt med träreglar direkt på plattan och att den delen bör bytas ut.

Övriga golvet, sa han, är byggt enligt en sandwich-lösning med (om jag inte minns fel):
berg
gjuten betong
elefantmatta
gjuten betong
ingjuten golvvärme
klinker

Och att den lösningen är helt ok; vatten får vandra upp igenom lagren, ingenting händer i de lagren eftersom det är oorganiskt, och ventileras bort.
Och vi bör åstadkomma samma lösning i den lilla biten som inte är det.

Men nu försöker jag hitta motsvarande grejer och "elefantmatta" hittar man inte mycket på och det som ser mest likt ut är
sånt här:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/betongtackmattor
men den verkar ju vara vattenavvisande istället.

Någon som kan råda i detta?
 
Eller nu när jag tänker efter, vad gör den där "elefantmattan"?
Är det bara isolering?
Hur bra kommer det hjälpa i en 1x3m korridor, lär ju bli glipor längs väggarna?

Kanske bara kan gjuta direkt på berget hela vägen upp istället?
 
Elefantmatta är såvitt jag förstått det en stabilare isoleringsskiva i stenull eller glasull.

Har inte stött på det i modern tid, idag använder man nog cellplast istället.
 
tommib
Man kan också gjuta med EPS-betong. Det är betong där barlasten är utbytt mot just EPS-kulor. Lättjobbat men blir överjävligt skitigt och små EPS-kulor överallt. Det isolerar bra, men kanske inte lika bra som ren EPS.
 
Ok, toppen. Då utgår jag ifrån att vilken modern motsvarighet som helst ska vara ok. Tack!
 
tommib tommib skrev:
Man kan också gjuta med EPS-betong. Det är betong där barlasten är utbytt mot just EPS-kulor. Lättjobbat men blir överjävligt skitigt och små EPS-kulor överallt. Det isolerar bra, men kanske inte lika bra som ren EPS.
Fast med så liten yta så går det rätt smidigt att blanda EPS-betongen i sopsäckar. Så gjorde vi vid vår senaste gjutning med EPS. Vi flyttade över i sopsäck utomhus men blandade allt inomhus. Inte en kula där det inte var tänkt!

Enorm skillnad mot att stå och blanda med visp...

 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.