Hejsan,

Jag har precis köpt ett gammalt hus som har tilläggsisolering på utsidan med puts utanpå. Nu har jag precis varit och grävt i väggarna inne i det gamla skafferiet och upptäckte till min förtjusning att det är ett gråstenshus jag har köpt mig!. Dock verkar det som om jag får helrenovera hela kåken, då lager på lager av brädor och olika skivor på väggarna är genomruttna och själva väggen på huset är plaskvåt! Men undertill finns det fortfarande kvar lite av den kalkmålade innerväggen som funnits tidigare.

Jag önskar tips och råd på websidor - böcker eller av er som personer hur man på bästa sätt kan renovera huset och få det friskt igen. Det är väl så att ett stenhus kan man inte klä på insidan med skivor och liknande utan det måste andas.

Det blir ett spännande projekt - men snälla hjälp!
 
Föreslår att du kikar in under "Byggnadsvårds"-delen också, där finns mycket att hämta. Välkommen!
 
Har också ett naturstenshus. Vi har putsat på utsidan och satt cellplastisolering + mineritskivor på insidan. Blir snyggt att följa stenars form när man putsar och inte jämna ut ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.