image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte denna idag för 300kr. Mest för att jag gillar äldre verktyg och att jag tror att det fortfarande borde gå att hitta spännhylsor och annat till den.

Den är lite rostig runt axlarna som ni ser. Detta gör att djuprörelsen går segt tillbaka... Hur tar jag bäst bort ytrosten på denna? Sedan saknas djupstopp men där tänkte jag bara köpa en skvätt polerad stång och ett stjärnvred.

Men som sagt. Hur polerar jag bort rosten och finns det sprängskisser på dessa maskiner?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ett fint sandpapper? Lägg en trasa med ättiksyra runt axlarna och sen polera med en skrubbsvamp?
 
Tycker att det ser ut som en MOF96, men är inte helt hundra. Har den elektronisk hastighetsreglering så heter den 96E. Vet man modellbeteckningen är det enkelt att googla fram sprängskisser, tex; https://www.partshopdirect.co.uk/elu-mof96-type-1-router-spare-parts-s3312/

DeWalt köpte ELU och begåvade maskinerna med numren 614 (96) och 615 (96E) samtidigt som de målade dem gula.

Jag hade börjat med att testa att ta bort ytrosten på gejdrarna ("axlarna") med helt vanligt Svinto innan jag hade gett mig på grövre grejor. Sen en lätt dusch med Camelia Oil, eller lite symaskinsolja.
 
  • Gilla
skarle och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Börja med lite försiktiga metoder, t.ex. polera med scotchbrite grön plastsvamp, prova sen Svinto om det inte räcker.
Först efter det skulle jag börja med något ännu grövre artilleri.
 
Ytterligare ett förslag är att polera med Autosol för att få en glatt yta där man kan se lite ytrost eller vanligt bilvax.
Har själv en ännu äldre MOF96, den blå, som jag fick och renoverat med nya lager och kol.
 
Snailman
Köpte en sån där begagnad för längesen, spännylsan var kass (fräsen ville inte lossna) så beställde en ny spännhylsa den funkade bra

Tycker nåt lager har börjat tjuta? när jag använde den senast för nån vecka sen.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snailman skrev:
Köpte en sån där begagnad för längesen, spännylsan var kass (fräsen ville inte lossna) så beställde en ny spännhylsa den funkade bra

Tycker nåt lager har börjat tjuta? när jag använde den senast för nån vecka sen.
Samma situation här med sliten spännhylsa som inte släpper. Får man fråga om du minns vad för utbyteshylsa du köpet och varifrån?
 
Tackar för alla tips. Körde med svinto och det blev kanon.

Fjädringen går inte hela vägen tillbaka (precis som på min of1400). Är detta normalt på överhandsfräsar att de sista fem millimetrarna fjädrar den inte upp utan att man lyfter den från bordet.
 
En annan sak... Fin lång kabel och dessutom är den sjukt tyst. Jäkligt nöjd.
 
Snailman
nanowire skrev:
Samma situation här med sliten spännhylsa som inte släpper. Får man fråga om du minns vad för utbyteshylsa du köpet och varifrån?
Det var i en lantmännenbutik innan de blev granngården, typ 20 år sen eller så, var nog som reservdel, då de sålde elu där. Så är nog inte till så mycket hjälp.

Ja min var också väldigt tyst tills den började tjuta, har en julakopia av den också sen 15 år eller så, och den är öronbedövande i jämförelse.
 
Redigerat:
nanowire skrev:
Samma situation här med sliten spännhylsa som inte släpper. Får man fråga om du minns vad för utbyteshylsa du köpet och varifrån?
Det där råkade jag utför första gången jag använde en ELU överhandsfräs men fick rådet att fortsätta skruv upp muttern som håller spännhylsan. Efter ytterligare ca 1-2 varv så släppte spännhylsan. Verkar som om det är något "inbyggt" i ELU maskinens spännhylsa/mutter konstruktion, då den alltid gör så......
 
norrbottenssnickaren skrev:
Tackar för alla tips. Körde med svinto och det blev kanon.

Fjädringen går inte hela vägen tillbaka (precis som på min of1400). Är detta normalt på överhandsfräsar att de sista fem millimetrarna fjädrar den inte upp utan att man lyfter den från bordet.
Låter som att det är packat med spån någonstans. Använder du bra dammsugare?
 
nanowire skrev:
Samma situation här med sliten spännhylsa som inte släpper. Får man fråga om du minns vad för utbyteshylsa du köpet och varifrån?
Finns fortfarande 1/4" och 8mm som reservdel och bör gå att beställa hos valfri DeWalt handlare:)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snailman
roli skrev:
Det där råkade jag utför första gången jag använde en ELU överhandsfräs men fick rådet att fortsätta skruv upp muttern som håller spännhylsan. Efter ytterligare ca 1-2 varv så släppte spännhylsan. Verkar som om det är något "inbyggt" i ELU maskinens spännhylsa/mutter konstruktion, då den alltid gör så......
Ja, den jag bytte till fungerade så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.