Min byggare säger att grus inte behövs under nya krypgrunden som vi ska bygga. Alltså betongsulan får grus under sig och dräneringsrör utanför. Men marken i mitten undrar jag över. Han säger markduk och byggplast räcker. Stämmer det? På en del bilder och ritningar på nätet ser man grus som "avjämningsskikt", men ibland inte. Vill byggaren bara snåla eller har han en poäng?
 
Det är bra att avjämna med grus istället för fuktig jord om det är sånt där nu. Det blir en finare yta som är lätt att jämna till för plastens del. Dessutom håller inte gruset så mycket vatten som ex jord.
Så om du bygger nytt så skulle jag definitivt lägga grus, det är ett helvete att göra det i efterhand..
 
Håller med. Fick jag göra om krypgrunden här skulle jag se till att det ligger ganska finkornigt kross i "cellerna" (8-11 eller 8-16 blir nog bra) och ovanpå det markduk. Därefter antingen plast eller krypgrundsisolering.

Idag ligger det en blandning av jord, lera och (mest) grov makadam under plasten. Inte kul att krypa på, vare sig för knäna eller för plasten.

Så passa på medan det är öppet... det är kanske läge att tänka över annat också, som ev. elinstallation i krypgrunden (avfuktare?) eller datanätverk. Det är lättare att klamra vp-rör på väggarna medan det är öppet. Kablarna kan man dra sedan.
 
Tack för era svar!

Men blir det fuktigare/sämre för huset om man inte har grus?

Varför skulle man vilja komplettera i efterhand?

Behöver samla argument...
 
Den största fördelen med att lägga finkornigt grus är att det är lättare att få en slät yta. Och en slät yta behövs för att kunna lägga ut plasten bra.

Hur ser marken i grunden ut?

Många byggare har tyvärr ingen koll alls på krypgrunder dessvärre så det är bra att du är observant på hur han gör.

Sen som någon skrev så håller grus fukt sämre än jord, vilket stämmer. Men med ett slätt underlag av sand/jord, bra plastat (ordentliga överlapp och stark tejp) och gärna någon typ av krypgrundisolering så har du bra förutsättningar att få ett torrt klimat i din krypgrund. Sen skulle jag definitivt se till att det förbereds med ett eluttag så att det är lätt att sätta in en avfuktare om det behövs.

En hygrometer tycker jag alltid ska sitta i en krypgrund.
 
Om man nu gör en ny grund så skulle jag i allafall villa ha hela grunden väldränerad och avgrusad
 
Tack för svaren!

Det är lerjord jag har.

Ja det blir ju dränering utanför grundsulan. Frågan var bara om grus på marken i själva kryputrymmet är nödvändigt. Menade du att det också är dränering Polos?

Eluttag finns redan på plats, bra tanke!
 
Sir Duke skrev:
Tack för svaren!

Det är lerjord jag har.

Ja det blir ju dränering utanför grundsulan. Frågan var bara om grus på marken i själva kryputrymmet är nödvändigt. Menade du att det också är dränering Polos?

Eluttag finns redan på plats, bra tanke!
Grus gör varken till eller ifrån, ur den bemärkelsen. Grus och sand är enbart ett fyllnadsmaterial som är dränerande. Vilket innebär att fukt och vatten inte blir stående i det.
Om du istället låter bli att lägga grus, kan man säga att gruset är ersatt med ett lager luft, där absolut inget vatten kan bli stående.
 
Om du har grus i krypgrunden så borde väl även den markfukt som finns i lerjorden få mycket lättare att transporteras ut till din dränering också.
Som många säger så låt grusa av och gör i ordning med plast osv. Finns många trådar om det i efterhand och kan man göra det i förväg så ska man göra det :)
 
Aha men att grusa av tänkte jag var bara typ 10 cm lager... Det kommer ju ändå vara packad lera under det? Där rinner ju inte vattnet vidare ut till dräneringen? Grundsulan slutar på ca 1 meters djup.
 
Kör på ett lager med ca 10cm grus, man vill gärna få bort bråte som lera och jord så gott det går innan gruset. Sen är det bra om det sluttar ut mot sulan ifrån mitten.
Sen har du ett perfekt underlag för plasten och du spar väldigt mycket arbete än om du måste åtgärda markfukten och grusa av efteråt:)
 
Jag har precis fyllt på i min kypgrund som hade för lite grus, nu körde jag i ca 20 kubik för tt få en 15-20 cm jämn yta som jag lägger plast på allt i efterhand. det är inte så bökigt att göra det finns torrsugbilar som blåser ut 5-6 ton i timmen men en stor slang. enda nackdelen jag kan se är att singlet är fuktigt när de blåser ut det så det lär ta några veckor innan det torkar upp. sedan på med ny plast ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.