Har lite svårt att få igång vår gräsmatta. Vi rullade ut den förra året i maj och den var jättefin hela förra året. I vinter har det varit väldigt blött på gräsmattan, och ibland hade vi en sjö på gräset.

Det är glest mellan gräset, det är gult och rött bland de gröna strån som finns. Gödslade med weibulls men insåg att det hade blivit förstört i vinter i vårt förråd som inte är isolerat. Så häromdagen så gödslade jag med gardenas gräsgödsel. Men tror inte att vi får en grön och tät gräsmatta för det.

Måste vi stödstå för att den ska bli tät och fin igen?

Någon som har något tips eller kan se vad som är fel?

DSC00742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att boven i dramat är att den har varit väldigt blöt. Det tyder på att den är dåligt dränerad.
En vertikalskärning kan kanske lösa problemet. ;-\
 
Du den där gräsmattan såg inte grann ut, kan vara någon svampsjukdom som gynnats av det blöta. Hur är det med dräneringen? Ser hela gräsmattan lika illa ut eller är det endast fläckvis dåligt? Vad har du för typ av jord?
Vertikalskärning och stödsådd är nog mitt tips.
Så där illa såg inte vår matta ut ens i februari (och vi bor i samma område). Mattan rullades ut samtidigt som eran. Har skött den enligt Olle Bergs program (dock modifierat).

Bild på mattan i maj före vertikalskärning.
 
  • DSC_4937.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nästan hela baksidan som ser ut så. Nu har vi inte så stor tomt så det handlar om ett område på ca 4 m x 8 m där det mesta ser ut som på bilden. Några mindre områden ser lite bättre ut. Gräset vi har på sidan av huset och på framsidan (norrläge) är grönt och fint.

När det gäller dränering så finns det ingen, vi ligger ca 50 cm lägre än cykelvägen som går utanför häcken och vi ligger ca 30 cm lägre än vänstra grannen och ca 30 cm högre än högra grannen. Med tanke på att vi har en liten tomt (400 m2) så har vi ingenstans att göra av vattnet mer än att låta det sköta sig självt. Vilket även våra grannar gör och de har lika blött på vintern som vi. (Fast deras gräs är grönt och fint)
Matjord köpte vi och la ut ca 20-30 cm innan vi rullade ut mattan. Det är lera under.
Får vertikalskära och stödså och hoppas på ett under!

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.