Jag har en lägenhet som täcker första våningen i en trevånings trävilla från 1875.

Köksfläkten går upp i köksskåpen och i en kanal längs väggen, in i ett annat köksskåp och sen in i väggen.
Jag ser inte var den tar vägen på andra sidan men förmodligen går den upp till taket.

Där röret försvinner in i väggen har jag på andra sidan väggen en garderob i hallen.
Där sitter det en ventil ca 25cm längre ned. När köksfläkten är igång så känner jag luftdrag och vibrationer där.
Är detta då en in-luftsventil som hjälper köksfläkten? Är detta vanligt?

Kökfläkten fungerar ganska uselt, så jag funderar på att köpa en ny och dra den ut i närmsta vägg (om staden och grannar tillåter.) Låter det som en smart lösning?

Bilden är en ej skalenlig sketch av köket. Blå cirkel är där kanalen försvinner in i väggen.
Gul cirkel är ventilen på andra sidan i garderoben i hallen.
Grön cirkel är där jag tänker att man skulle lägga luften ut.

Bör kanske tilläggas att jag bor i Norge, vet inte om det är stor skillnad på ventilationen här..
 
  • 3D-modell av kök, diskbänk, spis, övergripande inredningslayout, planlösning, färgmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är det en bostadsrätt, hyreslägenhet eller äger du hela huset?

A Anton. skrev:
Där röret försvinner in i väggen har jag på andra sidan väggen en garderob i hallen.
Där sitter det en ventil ca 25cm längre ned. När köksfläkten är igång så känner jag luftdrag och vibrationer där.
Är detta då en in-luftsventil som hjälper köksfläkten?
Knappast.
Har det varit något annat än en garderob tidigare?
A Anton. skrev:
Kökfläkten fungerar ganska uselt, så jag funderar på att köpa en ny och dra den ut i närmsta vägg (om staden och grannar tillåter.) Låter det som en smart lösning?
I och för sig men ovanför fönster kan det finnas bärande balkar som man inte kan ta sönder hur som helst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en bostadsrätt, hyreslägenhet eller äger du hela huset?


Knappast.
Har det varit något annat än en garderob tidigare?

I och för sig men ovanför fönster kan det finnas bärande balkar som man inte kan ta sönder hur som helst.
Jag äger lägenheten själv, ingår i ett "sameie" på fyra enheter. Jag är styrelseordförande.

Jag vet inte om det varit annat än en garderob. Delen där hallen ligger är utbyggt senare än orginalhuet. Så väggen mellan köket och hallen är en gammal yttervägg, därför är den väldigt tjock. Så då tänker jag att det finns plats för röret att försvinna uppåt i den väggen.

Garanterat bärande ovanför fönstret där ja, jag har inte tänkt göra detta själv. Ett alternativ vore också en spis med inbyggd fläkt under och ta luften ut genom köksskåpen och under fönstret.
 
En till bild på hallen.
Där det bruna strecket går kommer avloppet uppifrån (hör när det spolar), men det rosa strecket vet jag inte vad det är. Kommer från pelaren i garderoben och försvinner in i väggen mot gästrummet.
Kan det vara en fortsättning på ventilationen, så att den går upp där?
 
  • 3D-modell av kök med träbänkar, svarta skåp, och inbyggnadsugn. Oinredd, perspektivvy från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
A Anton. skrev:
Jag äger lägenheten själv, ingår i ett "sameie" på fyra enheter.
Okej, jag vet inte hur det fungerar i Norge och det jag tänkte på var om en fastighetsägare, t.ex. en bostadsrättsförening, behöver godkänna att en boende gör hål i fasaden därför att den boende inte äger fasaden. Är det någon sorts samfällighet för gemensamma delar av huset i ditt fall?
Är det acceptabelt att en boende byter till ett större fönster etc. utan någon sorts tillåtelse av de andra?
Du får väl inte vara med och ta beslut som gynnar dig antar jag, det vore väl jäv.
A Anton. skrev:
å väggen mellan köket och hallen är en gammal yttervägg, därför är den väldigt tjock. Så då tänker jag att det finns plats för röret att försvinna uppåt i den väggen.
Det beror ju på hur den är uppbyggd. Om den t.ex. är murad så finns det ju ingen plats för gör man ett stort hål uppåt försvinner väl bärigheten i väggen?
Ytterväggar brukar bära upp tak och bjälklager ovanför.
A Anton. skrev:
Där det bruna strecket går kommer avloppet uppifrån (hör när det spolar), men det rosa strecket vet jag inte vad det är. Kommer från pelaren i garderoben och försvinner in i väggen mot gästrummet.
Kan det vara en fortsättning på ventilationen, så att den går upp där?
Är ju omöjligt att säga. Finns det inga konstruktionsritningar etc.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.