Schysst forum ni har, och alla verkar grymt välvilligt inställda till rudisar som jag, toppen! Alltså: Jag har ett kabeldike uppgrävt i trädgårn, 50-mm markrör utlagt och godkänt flexrör ingjutet i plintarna vid förbrukarna. Klart för kabeldragning.

Om jag nu ska ha en storförbrukare och några minimala förbrukare längs diket och jag av olika skäl har tänkt lägga dessa på två olika säkringar, hur drar jag då kabel - jag vet att EKLK, PEX och EKKJ (stenhård lera så jag har inte grävt djupare än drygt 40 cm) alla är tillåtna i olika utföranden? Två i samma markrör, hade jag tänkt, men det har sagts mig att en (1) flerledarkabel är smartare. Detta fattar jag inte; trodde inte jag kunde dela en neutralledare, en nolla alltså, mellan två grupper. Trodde också att en tillgänglig s.k. PEN-ledare i några av dessa kablar - jag talar om en kabel från elcentralens uppdelade 5-ledarsystem ut till förbrukarna - i mitt fall inte var någon PEN, utan en enkel men smart biledare, ett mekaniskt och elektriskt yttre skydd för kabeln som samtidigt erbjuder skyddsjordning av hela systemet som en PE-ledare och inget annat.

Upplys mig om jag får be! Och v.g. ge mig tips om kabelvalet. En sak till: elektrikern kommer över och inspekterar och gör slutinstallationen då det är dax.
 
Du får ha olika faser i samma kabel (observera FASER) och dessa kan du ju sätta olika storlek på säkring för, dock inte att rekommendera.
Nollan kan delas, inga som helst problem.
Sen tror jag att du blandat ihop biledaren i EKLK med PE/N i EKKJ, i en EKKJ får du använda manteln som PE/N-ledare men i EKLK så är det som du skrev ett mekaniskt och elektriskt yttre skydd.

Eftersom du i ditt fall har ett 5-ledarsystem så ska du inte blanda ihop Noll-ledare och PE om du använder en EKKJ eller PEX, fortsätt med 5-ledarsystemet

För att kunna ge bättre råd om kabelval vore det bra att veta vad för förbrukare du ska ha och vilka kabellängder det handlar om
 
Tack kolvas! Jag syftar på EKKJ, du har rätt . Jag vet att jag kan ha olika faser, men jag frågar bl.a. om nollan, en neutralledare till två faser; det är detta jag tycker verkar fel. Kommer att ha några ljuspollare på en 6A och ett motorvärmaruttag + extrauttag på 10-16A. Längd till motorvärmaren 20m, samtliga pollare kortare än så. /Håkan
 
I ett 3-fassystem är faserna förskjutna 120° sinsemellan. I en perfekt symmetrisk belastning med 1-faslaster fördelat på 3-faser flyter ingen ström i nollan. Även om man bara belastar 2 faser kommer det aldrig flyta mer i ström i nollan än i någon fas. Undantaget är när man blandar olinjära laster med olika laster på faserna, där kan man få problem.
 
Håkan N skrev:
Tack kolvas! Jag syftar på EKKJ, du har rätt . Jag vet att jag kan ha olika faser, men jag frågar bl.a. om nollan, en neutralledare till två faser; det är detta jag tycker verkar fel. Kommer att ha några ljuspollare på en 6A och ett motorvärmaruttag + extrauttag på 10-16A. Längd till motorvärmaren 20m, samtliga pollare kortare än så. /Håkan
Då hade jag dragit en EKKJ 4x2,5/2,5 alt. EKLK 5G2,5 (EKKJ är billigare) och delat upp detta på 3 faser á 10A
Naturligtvis måste du ha JFB på installationen
 
Toppen kolvas, tack! /Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.