Har en skånegård, putsat tegel, som renoverades nån gång på 90-talet, och tror att det var då den tilläggsisolerades också. Ytterväggarna är gipsade på insidan, och av vad jag kunnat se är det minerallull bakom. Taket har haft en tidigare läcka vilket har lett till fläckar i innertaket. Nu håller vi på att lägga om taket, och har planer att på sikt isolera vinden.

Jag är lite orolig för skicket på mineralullen, ffa med tanke på läckan. Har sett på vissa håll att folk säger att tilläggsisolera stenhusväggar ger rätt lite, eftersom värmen stiger uppåt, dvs det borde inte påverka så mycket att ta bort allt? Men å andra sidan så har ju någon gjort sig besväret att göra allt det där, troligen för att den kände att huset var kallt och dragit?

Jag går och drömmer om att det är färdigputsade väggar där bakom, och att alla säger att det inte påverkar värmen nämnvärt att strunta i tilläggsisoleringen :D
 
Stenväggar isolerar dåligt. Lite mindre dåligt om det är en dubbel skalmur med luft eller posöst material mellan. Värmen må stiga uppåt men du vill inte ha +20C i taket och nollgradigt vid golvet för det är frunktansvärt okomfortabelt. Alltså behöver även väggarna vara isolerade.

Vad som dock är ännu okomfortablare än kalla golv är om huset är dragit. Då spelar det ingen roll hur mkt isolering det finns någonstans eftersom iskalla polarvindar drar rätt igenom huset.

Så, steg 1 är att se till att huset är vindtätt. Och, tänk på att när det blåser lite lagom ute, vilket det ganska ofta gör här i Skåne, så blir det stora tryckskillnader över klimatskalet och därför behöver tätningar vara mkt omsorgsfullt utförda. Drevningar mkt hårt packade osv.

Sedan är det tekniskt korrekta att tilläggsisolera på utsidan. Det gäller särskilt stenhus. Tyvärr krockar det oftast med det estetiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.