Hallojsen

1,5-planshus byggt 1959 i lättbetong.
Nytt tak och ny plåt o huvar på skorstenar.

Vi håller på och fixar lite på ovanvåningen i ett 1,5-planshus vi har. Genom huset löper en murstock som tidigare varit kopplad till kök och badrum på nedervåningen. Det har aldrig varit en öppen spis eller kamin eller nåt kopplat till den.

Vi har nu flyttat köket så den kanalen är helt bortkopplad.

När jag rev inredningen på ovanvåningen och tog bort allt virke runt murstocken + gammal isolering man tryckt dit, så ser jag en hel del dåliga brädor och tråkig isolering. Fukt. Det gamla virket var kloss an murstocken eftersom den linjerar med stödben på takstolar och således innervägg.

Ska bygga upp det här igen, men hur gör jag runt murstocken?

Jag vill inte råka ut för fukt och annat trist igen. Murstocken är givetvis iskall, speciellt på ovanvåningen eftersom det bara är tegelpanna, läkt, papp, råspont, sågspån, papp och råspont som är ovanför. Köldbryggan är enorm.

Är det luftspalt som gäller runt hela pjäsen? Ska isf denna luftspalt vara helt separat eller gå ihop med luftspalten jag ska förnya i taket? Murstocken ska tas bort men det blir lite senare, typ 2-3 år.

Hjälp mig att inte göra fel.

Trevlig helg
GG
 
Hej
Jag tycker du ska tänka om helt och installera någon form av eldstad som du tror du kan trivas med och faktiskt elda i imellanåt.
Det löser ditt problem och skapar en härlig värme och trevnad.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.