Har en tomt med bergig baksida där jag vill plantera thujor mot granne. Problemet är att det är just berg och väldigt ojämnt, så jag behöver något som liknar en stödmur för att hålla jord på plats åt båda hållen.
Jag har tampats med detta länge och funderat på vad som är bästa och smidigaste sättet att utföra detta på.

Först tänkte jag mig att bygga med torvblock, men jag tror detta blir för ostadigt och berget är bitvis lite brant för detta.
Därefter kom idén att bygga en gjutform och gjuta allt i betong, men detta är krånligt och mycket jobb.

Vad tror ni om att bygga med lekablock som putsas? Lekablock är ju hyfsat lätta att hantera och kapa, och borde ge tillräcklig stabilitet? Jag borde även kunna skära ut blocken för att passa mot det ojämna berget?

Behöver jag borra i berget för att armera blocken, eller finns det något enklare sätt?

Sista frågan är hur mycket jord behöver en thujahäck (smaragd)? Och ska jag montera något dräneringsrör på lägsta punkten av muren? Hur gör man detta för att endast vatten ska kunna ta sig ut och inte jord?

K
Du tycker inte det är mycket jobb med att putsa lecablocken? Och behöva skära ut blocken så de följer berget?
Hur hög ska din mur bli? Är den av det högre slaget så förordar ofta en stödmur av leca att en sula gjuts som de kan stå på..
Så nog blir det bättre och knappast är mer jobb med en form och betongmur. Och oavsett lär det förankras i berget med dubb

K kniv skrev:
Du tycker inte det är mycket jobb med att putsa lecablocken? Och behöva skära ut blocken så de följer berget?
Hur hög ska din mur bli? Är den av det högre slaget så förordar ofta en stödmur av leca att en sula gjuts som de kan stå på..
Så nog blir det bättre och knappast är mer jobb med en form och betongmur. Och oavsett lär det förankras i berget med dubb
Jo absolut, ingen idé hittills känns enkel.
Har inte mätt exakt, men som högst blir det 1,5m tror jag, på något parti. Det är lite V-format, så 1,5 meter i mitten och flackar ut mot kanterna.
En annan idé är kanske att sätta dubb i berget och bygga själva lådan av tryckt virke med någon matta på insidan? Behövs kanske väldigt rejält virke för att klara trycket från jorden?

K
Vad är längden? 1,5m högt är en enormt hög stödmur, kommer bli ruskigt högt jordtryck bakom. Hur förstärker du upp muren (behövs oavsett val av material)

Har inte alla måtten i huvudet, får ut och mäta och ta bilder.
Jag kom på en annan idé som känns enklare, sätta en högre typ av spalje som fästs direkt i berg, och klätterväxt. Frågan är vad klätterväxten ska planteras i.

K
Styrkan i virke ligger ju på höjden, exempelvis om du tar 45x145 så är det inte nämnvärt mycket starkare än en 45x95 om du ställer den på högkant. Men lägger du dom ner så hela 145 tar upp kraften kommer det vara betydligt starkare

K
J jockebq skrev:
Har inte alla måtten i huvudet, får ut och mäta och ta bilder.
Jag kom på en annan idé som känns enklare, sätta en högre typ av spalje som fästs direkt i berg, och klätterväxt. Frågan är vad klätterväxten ska planteras i.
Krukor, hinkar, liknande stora baljor?

Maalox
Jag har precis avslutat närmast exakt vad du beskriver. Förstår helt allt ditt grubblande, det är ingen lätt nöt att knäcka.

De moment jag jag gjorde i stora drag:

1 - spräcka delar av berg/större stenar i syfte att skapa tillräckligt med jordmån samt för att jämna till för sula
2 - gjuta en 400mm bred och 145mm tjock sula (använde reglar för formen. Packad makadam under. Armerad och dubbat i allt jag kom över (berg, större stenblock etc)
3 - Mura två lager 190mm bred leca på sulan, använde bistål för armering. Jag valde att inte fästa lecan i berget på sidorna, utifall sulan sätter sig något med tiden.
4 - slammat hela muren med grundningsbruk
5 - platonmatta insida mur

Vad som är kvar nu är:

6 - putsa och måla mur
7 - på med någon krönsten

Det var ett jäkla jobb, i synnerhet all spräckning och att hantera all sten. Jag valde att inte lägga dräneringsslang då det under allting ligger mycket sprängsten och är väldränerat.

Redigerat:
Maalox
J jockebq skrev:
Detta är en tanke jag också lekte med. Valde att inte gå vidare med den pga att det skulle behöva bli en väldigt hög spalje (300cm) vilket i mitt tycke skulle upplevas för dominant rent estetiskt.

En tanke kring att att bygga jordmån/få jorden att stanna på plats på berget är att borra ner typ tjockare armeringsjärn och förankra med typ ankarmassa. Därefter använder du någon form av byglar runt armeringsjärnen som kan skruvas in i reglar.

Kom ihåg att tänk till kring bevattning då upphöjda bäddar kommer bli torra. Jag har kopplat på en droppslang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.