T
Jag har idag SBAB och jag har inte den "bästa räntan" enligt web-undersökningar som compricer på denna bolånebank.
Jag har idag ingen amortering för jag sätter amorteringspengarna på låg-riskpapper och får 4% och med en SBAB-ränta på 1.5% så jag tjänar defacto på mina bolån, hade jag inte varit så feg hade jag lånat upp och investerat men "less is more"...
Jag frågade SBAB varför jag hade en förhållandevis dyr ränta med min låga belåningsgrad för jag inbillade mig att "låg belåning=låg risk=låg ränta".. damen kunde inte svara på detta utan konsulterade sin chef, denna noterade att bäst ränta får man vid en belåningsgrad av ca 45-65% och inte mina 15%.
Jag accepterade damens svar men fattar fortfarande inte hur banken resonerar.
Borde inte säkrare pengar vara billigare? Det är något fundamentalt i prissättning av skuld jag inte fattar så jag hoppas någon med bättre kapacitet kan förklara.. bankernas service-desk kan iaf inte göra det...
 
C
T turbo100 skrev:
Jag accepterade damens svar men fattar fortfarande inte hur banken resonerar.
Så är det. Lånar du för lite får du inte bästa räntan. Inte unikt för SBAB heller.

Jag kan tänka mig två anledningar till att de tänker så;
1. Låg belåningsgrad placerar dig i kundkategorin "kassako" där banken tar bra betalt och inte är intresserade av att prisa in sig. Bland gamla tanter och så, som inte förhandlar, jämför och byter bank.
2. Små lån ger dålig lönsamhet eftersom banken har fasta kostnader som skall täckas av ränteintäkten. Fast då borde det logiskt sett hänga på det absoluta beloppet och inte belåningsgraden.
 
B
Det tar lite lång tid att hantera ett litet lån som ett halvstort. Samma faktureringskostnad. Risken för kreditförlust är i princip försumbar om du har 15 eller 50% belåning, så vinsten för banken blir större om du lånar mer, så länge som kreditrisken inte blir för stor. Typ 50-60% belåning, gärna stort lån, ger banken med vinst = bäst rabatt.
 
Nu när jag har kollat runt på Bolån så får du lägre ränta om du har ett högt lånebelopp men en belåningsgrad kring 60%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.