Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Strul med husleverantör - rimligt ersättningsanspråk

1. H
    Medlem · 44 inlägg

HusISkogen

Medlem
    Hej

Vi har köpt ett hus och stomresning av en mindre aktör. Initialt var kontaktpersonen på firman mycket lätttillgägnlig och hjälpsam. När det började närma sig husleverans meddelade firman att de inte hade några snickare tillgängliga för att montera huset. De föreslog en annan firma, som till och med började arbeta på en offert till oss.

Jag åberopade det vi skrivit avtal på (husmonteringen) och fick efter en tid huset monterat.

MEN
    Efter huset monterats har vi haft vår KA på plats, han har haft en del synpunkter som ännu inte justerats (därför håller vi inne sista 10%).
    Utöver de rent konstruktionstekniska punkterna har jag och min sambo också märkt av lite förändringar gentemot beställningen.

1. Vi har enligt kontrakt beställt långa panellängder (5400) för att slippa skarvar. Vad vi fått levererat är mellan 4200 och 4800. Detta var ej kommunicerat.
    2. Takfoten var ca 20 cm för lång och på ett ställe regnade det in genom takpappen (detta justerades efter ca 1,5v).
    3. Taknocken på en glasveranda med valmat tak är förkortad med ca 30 cm, från 143 cm på orginalritningen till 110 i verkligheten. Det här har resulterat i att de plåttak vi beställt på en sida av taket i glasverandan blivit för kort. Det här har ju resulterat i en del extrajobb (dvs kostnader) för firman som lägger taket och vi behöver dessutom beställa mer material (merkostnad).

Hussäljaren har väl börjat tröttna på att vi påtalar alla dessa fel, och jag börjar känna mig less på alla icke-kommunicerade avsteg från vår faktiska beställning. Jag hänvisar till vår ritning.

Finns det någon som skulle kunna ge lite input med vad ni skulle gjort i en situation som ovan? Säljaren har också satt i system att inte svara i telefon vilket lett till att vår mesta kontakt blir via mejl (vilket kanske gör den lite extra stel och formell). Känns verkligen trist då vi tidigare i processen haft en bra dialog och samarbete.

Vänligen,

2. H
    Medlem · Karlskrona · 7 041 inlägg

huggan

Medlem
    Är de innehållna medlen större en vad det kostar att åtgä'rda felen?

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 975 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Att ni har skriftlig kommunikation iställetbför muntlig är utmärkt i det här läget. Det flrbättrar ju bevisläget för båda parter. I övrigt verkar ni ju ha en tydlig bild av vad som gjorts fel. Ni får väl värdera felen och låta bli att betala de delarna. För att göra om taket eller byta ut redan satt panel är väl inte aktuellt, eller?

4. K
    Medlem · - · 159 inlägg

kirilian

Medlem
    Det estetiska är inte med i en slutbesiktning... Så det är nog helt 'rätt'

• Laddar…
  5. H
    Medlem · 44 inlägg

HusISkogen

Medlem
    Husleverantören åtgärdade takfoten, plåtfirman som vi hade på plats fixade till taket.

Panelen kom vi överens om att behålla då vi ändå åker på att skarva på ungefär lika stor yta, oavsett längd.
    Allt är fint för stunden. Tack för feedback

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.