H heimlaga skrev:
Konstruktionsfelet där nere är att stenfoten är för låg. Det skall vara minst 30 cm mellan marknivån och syllen på ett nytt hus. Helst mer
Knappast relaterat till problemet i detta fall.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Konstruktionsfelet där nere är att stenfoten är för låg. Det skall vara minst 30 cm mellan marknivån och syllen på ett nytt hus. Helst mer.
Syllen? Den sitter skyddad bakom panel, vindskydd mm.
Det är sällan man får mer än 200mm mellan paneländarna och marken nedanför..
Tror inte att avståndet har något med TS problem att göra..
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
A AntonP skrev:
Min gissning också, hur säkerställer man?
Som gammal målare är jag säker på att det INTE är ett angrepp. Utan som tidigare nämnts, en kombination av dåligt takutsprång och fel typ av färg. Mest troligt saknas även ett par lager med färg också. Det lilla svartmögel som syns har uppkommit pga fukt och avsaknad av tröskydd. Det har alltså uppkommit efter att färgen börjat försvinna.
Dock ser skadorna små ut. Lite mögeldödande, och en rengöring av fasaden så är den redo att målas. Den här gången med något kraftigare.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Som gammal målare är jag säker på att det INTE är ett angrepp. Utan som tidigare nämnts, en kombination av dåligt takutsprång och fel typ av färg. Mest troligt saknas även ett par lager med färg också. Det lilla svartmögel som syns har uppkommit pga fukt och avsaknad av tröskydd. Det har alltså uppkommit efter att färgen börjat försvinna.
Dock ser skadorna små ut. Lite mögeldödande, och en rengöring av fasaden så är den redo att målas. Den här gången med något kraftigare.
Ni är det ju inte målat alls utan behandlat med "träskyddet" Sioo:X
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ni är det ju inte målat alls utan behandlat med "träskyddet" Sioo:X
Vilket säljs som "panelfärg". Jag står fast vid min åsikt om vad som hänt.
 
A AG A skrev:
Vilket säljs som "panelfärg". Jag står fast vid min åsikt om vad som hänt.
Man får kanske marknadsföra vad som helst som "färg". Men att det är en skitprodukt tror jag inte vi är oense om. Takutsprång hjälper föga i detta fall men kan förstås vara en bra grej.
 
N nybyggarn3 skrev:
Man får kanske marknadsföra vad som helst som "färg". Men att det är en skitprodukt tror jag inte vi är oense om. Takutsprång hjälper föga i detta fall men kan förstås vara en bra grej.
Nej, vi är absolut inte oense om den saken. Jag misstänkte dock att vi var det, och jag orkade inte riktigt tjafsa om det. Därför var jag lite försiktig med att kritisera produkten rakt ut🙂.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.