• Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Brukar tvätta träplank med yes diskmedel och vatten med en rotborste, inga problem.
Kan inte förstå hur du kommer fram till att Yes skulle etsa i glas. Det används ju för att diska just sådant material.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jajamen.
[länk]

-Vårt test visar att Yes, som inte marknadsförs som verksamt mot mögel, är lika effektivt som flera av de dyra medlen. Dessutom är Yes ett av de mest miljövänliga alternativen i testet, förklarar Jan Snaar, Folksams miljöchef.
Jag undrar om det har någon betydelse om man ska måla om vad gäller vidhäftning o.s.v.

Ja det verkar som att yes funkar rätt bra. Själv använder jag den alkaliska avfettningen jag använder på bilen osv.

Det är i huvudsak produkterna som kallas målartvätt som etsar glas och bleker färgen.

E etompau skrev:
Kan inte förstå hur du kommer fram till att Yes skulle etsa i glas
han frågar ju om man kan använda Yes eftersom han INTE vill använda något annat medel som riskerar att etsa.....

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
A Anders AGJO skrev:
Jag undrar om det har någon betydelse om man ska måla om vad gäller vidhäftning o.s.v.
Färg fäster väl som bäst på en väl rengjord fettfri yta, precis det som lämnas efter en tvätt med diskmedel.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R
Man ska någ vara lite försiktig med att säga att Yes är lika bra på fasadtvätt som andra mer specifika produkter är..
Yes tvättar säkert lika rent men tror inte att den dödar alger och annan påväxt som riskerar att bli kvar efter tvätten och då kommer dessa tillbaks snabbare..

C
R Rejäl skrev:
Yes tvättar säkert lika rent men tror inte att den dödar alger och annan påväxt som riskerar att bli kvar efter tvätten och då kommer dessa tillbaks snabbare..
Det var väl precis det Folksam hade testat när de kommit fram till att Yes är lika bra (#2)?

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Det var väl precis det Folksam hade testat när de kommit fram till att Yes är lika bra (#2)?
Jag skrev att man ska vara försiktig då testet är och har varit ifrågasatt, det finns inga mögeldödande indigrienser i vanligt diskmedel.
Utan tvätten blir mer för synsskull..

Jag som har akrylatfärg på fasaden tvättar med ammoniak. Det blir rent.

C
R Rejäl skrev:
Jag skrev att man ska vara försiktig då testet är och har varit ifrågasatt
Är testet ifrågasatt är det så klart en annan sak, men jag tror du missade att skriva det. 😉

• Gilla
Targa27
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Är testet ifrågasatt är det så klart en annan sak, men jag tror du missade att skriva det. 😉
Det står tydligt i artikeln..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag skrev att man ska vara försiktig då testet är och har varit ifrågasatt, det finns inga mögeldödande indigrienser i vanligt diskmedel.
Utan tvätten blir mer för synsskull..
Grejen är att det blir inte bättre med kraftigare giftigare medel, bara dyrare.
Att branchen påstår något (ifrågasätter) betyder inte att det är sant.

Vår undersökning visar att inget tvättmedel klarar att hålla möglet borta ens ett år.
Efter fyra år har de flesta färger lika mycket påväxt som innan tvättningen, eller mer.

Färgtillverkarna som ifrågasätter:
Nästan ingen av dom stora färgtillverkarna verkar klarar av att göra färg som är riktigt bra och prisvärd,
Tre av de fyra testvinnarna tillhör färgtestets billigaste.
Rusta & Biltema i topp!
Inget av de tre dyraste alternativen får godkänt i färgtestet.
https://www.folksam.se/media/fargrapporten-2018_tcm5-38404.pdf

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad jag läste är att Yes fungerar utmärkt att tvätta fasad och liknande med. MEN, man skall skölja väldigt noggrannt om det är tvätt inför målning man håller på med. Gäller väl i princip alla tvättmedel visserligen..

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.