Hej,
Vi bor i ett parhusområde med hyfsat nya fastigheter (fyra år gamla sen de blev färdigställda)
På de ljusa fasaderna börjar vi nu upptäcka svarta missfärgningar likt bifogade bilder.
Utifrån bifogade bilder vad är er gissning att detta rör sig om?
Åtgärder?

Tack på förhand!
Mvh Anton
 
  • Modernt hus, träbeklädnad, stående panel, snöskyfflar, lätt snötäcke, skymning, julkrans på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket nära grus, med väderfläckar och mögel, mot grå betongkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmögel?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som det droppat vatten från något ovanför och skvätt på fasaden. Har du en skarv på vindskivorna eller en fasadarmatur ovanför?

Kan bli sädår även om man har bara en kruka/snöskyffel som stått mot väggen en vinter, då kan inte den lilla solen nå fasaden och döda påväxten.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Svartmögel?
Min gissning också, hur säkerställer man?
 
I InsidersUnited skrev:
Ser ut som det droppat vatten från något ovanför och skvätt på fasaden. Har du en skarv på vindskivorna eller en fasadarmatur ovanför?

Kan bli sädår även om man har bara en kruka/snöskyffel som stått mot väggen en vinter, då kan inte den lilla solen nå fasaden och döda påväxten.
Delvis kan det vara så, för på vissa av husen så är det ökat i anslutning till skvätt från altan.
Men på bild 1 ser du att det även är vissa angrepp högre upp på fasaden.
 
Problemet är att huset saknar takutsprång. Då blir fasaden blöt vid minsta lilla nederbörd.
En idiotisk konstruktion om du frågar mig, men tyvärr brukar form gå före funktion...
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg och 41 till
  • Laddar…
Fast hur är panelen behandlad/målad från början?
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Ser lite ut som laserad panel, men svårt att se på bilderna.
 
Det är garanterat svartmögel, du kan skicka in för analys men det är helt onödigt. Vad är det för träslag och behandling?

Precis som @useless skriver så avsaknaden av takutsprång inte det bästa byggnadstekniskt, särskilt inte i kombination med träfasader. I Skåne/danmark är det vanligt men då med andra fasadmaterial.
 
  • Gilla
Osvaldo och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag gissar också att det är behandlingen av panelen som är problemet. Kan det vara Sioox? En känt usel behandling som ger röta och påväxt. [länk]
Efter lite efterforskning så är det Sioo:X mycket riktigt....
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är garanterat svartmögel, du kan skicka in för analys men det är helt onödigt. Vad är det för träslag och behandling?

Precis som @useless skriver så avsaknaden av takutsprång inte det bästa byggnadstekniskt, särskilt inte i kombination med träfasader. I Skåne/danmark är det vanligt men då med andra fasadmaterial.
Ok, så man kan alltså skicka in för analys? Något tips på vart man kan skicka det?
 
A AntonP skrev:
Ok, så man kan alltså skicka in för analys? Något tips på vart man kan skicka det?
Vad hoppas du analysen ska visa?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad hoppas du analysen ska visa?
Inget är min förhoppning, men om det stämmer att det är mögel så är min tanke är att ha det som underlag för att ta det vidare mot entreprenören som byggt husen.
 
Borsta bort och se om det kommer tillbaks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.