N
H heimlaga skrev:
Jag vet stora områden och byar som har det så som jag beskriver. Västerbotten, Norrbotten. Ångermanland och Lappland. En del av byarna är inte ens avsides på något vis.
Genom bekanta har jag hört om företagare i trakten kring Åsele som måste köra 20 km för att kunna uträtta företagets ärenden på internet.

Här I Finland bor jag på ett ställe där det vanligen går att ringa men något fungerande mobilt internet finns inte. Vid vissa väderförhållanden måste jag klättra upp på taket för att ringa men det går i alla fall. En granne går det vanligen varken att ringa till eller ifrån. Elisa drog in hans fasta telefon. Internet har han tillgång till genom TV-kabeln.
Drar de in TV-kabelnätet som vi får internet igenom då är vi isolerade. Mitt i en relativt stor by bara 20 km från staden Vasa.
Har man verkligen provat med ordentliga riktantenner och ändå inte lyckats få mobilt internet? Sådana antenner klarar att upprätta en förbindelse på långa avstånd. Själv har jag t.ex. full täckning (100 %) och riktigt snabbt internet trots att masten står 9 km bort tack vare just riktantenner.

Innan en ev. fast telefonlina kopplas bort och rivs är Skanova skyldiga att se till att en fungerande lösning finns tillgänglig.
Detta övervakas av Post- och Telestyrelsen och jag skulle kontakta dem om jag hade blivit av med en fungerande förbindelse.
 
A
M maria01 skrev:
och i dom flesta länder vart det raka motsatsen när det kom till taxi med uber och dom andra nu kunde inte dom riktiga taxi skylla på trasiga kortläsare och fiffel med taximetern när allt gick igenom appen så färre blåsta turister
Att åka taxi från Sthlm C i förorten är billigare idag än det var 1999. Och detta nominellt! Oklart hur någon kan klaga på detta
 
Clarken37 skrev:
Att åka taxi från Sthlm C i förorten är billigare idag än det var 1999. Och detta nominellt! Oklart hur någon kan klaga på detta
Den känslan har inte jag. Åker man med de etablerade bolagen i dag upplevs det som dubbelt så dyrt jämfört med 1999 medan KPI har "bara" stigit med 60%.
Har du någon statistik på taxikostnaderna?
 
A
K Kane skrev:
Den känslan har inte jag. Åker man med de etablerade bolagen i dag upplevs det som dubbelt så dyrt jämfört med 1999 medan KPI har "bara" stigit med 60%.
Har du någon statistik på taxikostnaderna?
Nej. Men lyckligtvis kan man åka Bolt eller Uber och då kostar det som sagt 150-200 kr att åka långt ut i förorten. Samma resa gick på 500 kr 1999.

Alla som tror att de priserna varit möjliga med ett statligt taxibolag räcker upp en hand
 
MultiMan
M mnils skrev:
Varför boka nästa vecka när du har 14 månader på dig att boka ny tid?
Jag har bokat för 399:- till 2/5 på Bilprovningen. Nu är jag så snål så jag alltid bokar i ny besiktning på morgonen första dagen bilen har körförbud, på det viset tjänar jag en extra månad och man får alltid köra en bil till besiktningen även med körförbud...
Det där var ju rätt listigt! Funkar det alltså? Då förlänger man ju intervallet till 15 månader och med tanke att det kostar 659kr att besiktiga (finns inga rabatter heller nu) så är det lockande.
 
Krilleman Krilleman skrev:
En normal besiktning idag kostar väldigt långt över 500:-

Statliga bilprovningen tar ca 640:- för en normal tid nästa vecka.
Besikta tar 699:- för en tid nästa vecka.
Carspect ca 600:- för tid nästa vecka.
Malmö-Hanö tar 399 kronor och det verkar gälla alla tider alla dagar i flera veckor framåt.
Schemalista över tågtider och priser, med Malmö-Hanö för 399 kronor framhävt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har postat denna innan.
Bokar också första dagen efter besiktningen gått ut och brukar hitta bra priser på någon av stationerna.
Detta var i höstas. Skärmavbild av en kvittobekräftelse för en bilbesiktning från DEKRA Automotive, betald via Klarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag äter ett antal mediciner som är receptbelagda. En av dem är ganska ovanlig. Under de 15 år jag ätit den har det aldrig varit något problem att få tag i den.
Tills nu då den styrka jag äter inte tillhandahålls längre.
Detta beror dock inte på apoteken utan på att tillverkaren (Pfizer) helt plötsligt bestämt att dra in den på den svenska marknaden.
Det är nämligen ofta tillverkaren det beror på att en viss medicin inte finns.
Att idag när alla apotekskedjor finns på internet behöva åka landet runt verkar onödigt.

Att kunna köpa medicin även på kvällar och helger i ett fysiskt apotek tycker jag är utmärkt.
När bara det statliga apoteket fanns stängde de kl. 13 på lördagar och öppnade sedan inte förrän kl. 9 på måndagen på min ort.
Så det där med tillgänglighet kan betyda mer än en sak
Det kostar med försäljningstillstånd av mediciner om dom inte säljer tillräckligt så förnyar inte tillverkaren tillståndet. Det är nackdelen med mediciner som inte så många behöver. Det är den tråkiga sidan när det är pengarna som styr.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
D Dilato skrev:
Malmö-Hanö tar 399 kronor och det verkar gälla alla tider alla dagar i flera veckor framåt.
[bild]
Schema med lediga tider och priser för bokning under vecka 19 från 7:10 till 9:40 med priser från 649 till 659 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H heimlaga skrev:
Har man svag ekonomi och behov av att stabilisera den så som trådstarten handlar om då reser man ytterst sällan och deltar så gott som aldrig i förhandsbokade dyra evenemang. Det är färjan till Umeå en gång i året ungefär och en tågbiljett till Helsingfors vart 20de år. Då skulle det vara bra med avbokningsskydd så det finns faktiskt folk som har kreditkort endast för att betala färjebiljetter och tågbiljetter med och till ingenting annat

Att inte behöva hålla reda på vad som är på kontot är steget före personlig konkurs. det går så lätt att göra av med mer än man kan betala.
Den som har svag ekonomi och vill förbättra den måste hela tiden ha ordning på inkomster och utgifter. Därför brukar jag föredra att betala kontant. Då ser man vad man har i plånboken utan att behöva bära med sig en hel bokföringspärm.
Det där med steget innan personlig konkurs förstår jag inte. Man sätter en kreditgräns som man klarar av att betala och som jag skrev så tjänar jag mer på att sätta in det som är över efter allt är betalt på ISK än att behålla pengarna på ett konto med kopplat debitkort men jag håller med om att kreditkort passar inte alla. Sedan är inte kreditkort enda boven till taskig ekonomi, mycket handlar om livsstilen. Åker man ofta taxi, käkar skräpmat, snusar och röker etc så är det där man bör börja för en bättre ekonomi
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
MultiMan MultiMan skrev:
Det där var ju rätt listigt! Funkar det alltså? Då förlänger man ju intervallet till 15 månader och med tanke att det kostar 659kr att besiktiga (finns inga rabatter heller nu) så är det lockande.
Risken är att man blir stoppad av farbror Blå på vägen dit och att de tjafsar så mycket att man kommer för sent till bilprovningen, men det har inte hänt de år jag praktiserat detta. I år är det problem då bilen får körförbud 1/5 men då är bilprovningen stängd så skall vi åka någon stans första maj får vi ta andra bilen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Tack! Finns knappt några poliser här sedan länge, så det är lugnt. Bl a i vår by har vi fått starta Byavakt, som bevakar med bilar i området.. Var faktiskt en pensionerad polis som rekommenderade det och har hjälpt till.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
N Niq skrev:
Det kostar med försäljningstillstånd av mediciner om dom inte säljer tillräckligt så förnyar inte tillverkaren tillståndet. Det är nackdelen med mediciner som inte så många behöver. Det är den tråkiga sidan när det är pengarna som styr.
Exakt den förklaring jag fick också. Om t.ex. Pfizer ser att en av deras mediciner av en viss styrka säljer för dåligt lägger man helt enkelt ner försäljningen av den i ett eller flera länder.
Man kan se mängder av avregistrerade mediciner i FASS.
 
O OskarJ skrev:
Det är därför man ser till att ha en kreditgräns som motsvarar ungefär två månadsutgifter. Då finns det aldrig mer pengar att göra av med än om man haft ett konto med en månadsutgift eller motsvarande sedelbunt.


Sen kräver det att man har koll och självdiciplin i större grad men kan man hantera det är det vettigt.


Hur mycket pengar man har kvar och har handlat för ser man på några sekunder om man har en bank med vettig app eller internetbank.
Nej. Då måste man ha mobiltelefon med internet i. Vet du vad en sådan kostar och vet du hur länge de håller. Det tycks bli en årskostnad på över 500 euro.

Ingenting för den som måste hålla utgifterna nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.